tisdag 11 mars 2014

Riktigt superflow :)

Vilken otrolig skillnad det kan vara på dagar med flyt och de utan... Tänker på mina studier först och främst. Vad himla segt det går ibland med till exempel en skrivuppgift, som trots intressant ämne och mycket stoff att ta av inte alls vill ta sig vissa dagar. Igår hade jag en av dagarna med verkligt flyt, riktigt superflow hamnade jag i :)

Jag hade en essä, med deadline igår. Jag påbörjade skrivandet med brainstorming och liknande redan i god tid, för minst en och en halv vecka sen, och fick ihop en hel del bra att ta med. Andra uppgifter kom emellan där också, men jag återkom till essän då och då. Jag insåg igår, att jag troligen alltid har så svårt med den där delen av skrivandet då stoffet ska sättas i ordning och rätt grejer matchas ihop till rätt ställe. Det kan vara ett så himla starkt motstånd, trots att jag verkligen tycker så mycket om att skriva. Men iförrgår kväll kom jag någorlunda bra igång med skrivandet så pass, att jag började tro att det blir en essähelhet av det hela.

Igår skulle jag bara göra det sista sen, som inte riktigt hanns med i söndags. Jag satte igång med skrivandet direkt efter frukost där hemma. Tänkte att jag börjar lite smått innan jag tar en duschpaus. Men så blev det sånt bra flow, att jag blev kvar i skrivandet - och pyjamasen - en stor del av dagen. Det "sista" jag skulle göra tog mycket längre än jag trott, men det gjorde inget, för jag njöt så av min sysselsättning. Var helt inne i det. Jag kunde ha valt att stryka nåt stycke utan att det blivit konstigt för helheten, men ämnet kändes viktigt för mig. Jag ville ha kvar även det obearbetade och såg till att fixa det med... Det känns så roligt att få ihop en bra text om något väsentligt som man vill skildra.

Visst hade ännu mer kunnat göras med essän för att "snygga till den" och kolla vissa språkliga grejer ännu, men där tog min tid slut sen. Så till viss del måste man ändå sänka ambitionerna ibland, när tiden blir för knapp...

Jag tänkte sen efteråt, att det är verkligen sånt här jag borde få hålla på med. Det sägs ju att man borde fundera på vilka slags sysselsättningar som får en att hamna i ett sånt positivt tillstånd att allt annat glöms bort. Det här är en sån syssla för mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar