tisdag 23 juli 2013

Rock och cyklande i blåsväder

Hemma i värmen nu, efter att ha vistats på rockfestival i denna kyliga blåsiga kväll. Tur hade jag handskarna med. De var tänkta till cykelfärden hem, men åkte på rejält mycket tidigare... Det har varit himla kraftiga nordanvindar flera dagar på raken nu. Stundtals kommer man knappt framåt med cykeln.

Igår cyklade jag rätt långt ut på landet. Stannade till på den årliga kanalfesten vid Lemströms kanal, där jag köpte med mig honung och sylt. Var sen hela kvällen i en kompis stuga ännu en bit bort. Jättemysig dag, då jag först sovit ut ordentligt efter lördagkvällens och -nattens rockfestival- och krognöjen, innan jag begav mig ut i den till stor del soliga dagen. Vi satt på min kompis terass med härlig utsikt mot vattnet, där vågorna ofta slog kraftigt. Trevliga, djupa samtal, god middag. Hann plocka blåbär i en timme också - för första gången i år. Vissa hade torkat ihop helt, några var väldigt små, men jag lyckades göra väldigt bra fynd den mesta tiden.

Jag som alltid tjatat om allt som borde fixas i mitt hem, fick faktiskt en hel del städ gjort i lördags. Sån lättnad. Väntar besök mot slutet av veckan. Känns desto viktigare då, även om jag verkligen vill få ordning för min egen skull...

Idag när jag skulle gå till parken för att inta min salladslunch, upptäckte jag att parkbänkarna var borta. Fick nöja mig med att sätta mig på den dammiga fontänkanten, för äta och vistas ute ville jag ju. Hade en extraservett, att sätta under mig och skydda klänningen med. Frågade sen tjejen som vattnade blommorna. Hon sa att bänkarna tagits bort på grund av rockfestivalen. Jösses, vad säger det om vårt samhälle egentligen? Varifrån kommer vissa människors förstörelsebehov? Ibland kan man se papperskorgar ute, som riktigt slitits upp från marken där de varit rejält fastsatta. Sen ligger skräpet utspritt på gräset... Sorglig syn. Bor inte ens i någon vild storstad.

Lyssnar för övrigt på Linnea Henriksson på Spotify nu istället, när jag gav  mig av redan i början av hennes konsert. Såg innan det Krista Siegfrids, Finlands bidragare till melodifestivalen, som var riktigt duktig - både i sitt showande och sjungande. Hon skriver tydligen många av låtarna själv också.

Hörde att en båttur blivit inställd, så att Linnea Henriksson med sitt team fått omarrangeras för resande med annan båt. Hon verkar bra, men låter nästan bättre här hemma från datorn, för det var något med ljudkvaliteten som inte helt klaffade på konserten. De hann väl inte soundchecka... Att jag gick tidigare berodde inte på det, utan jag har en ambition att inte vara så sent varje kväll, nu när jag även jobbar och ska upp på morgnarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar