måndag 22 juni 2015

På upptäcktsfärd i nya hemstaden

Idag har jag vidgat mina vyer ytterligare här på nya hemorten. Jag cyklade till stadsdelen Varissuo, eller Kråkkärret som det heter på svenska. Det ligger cirka 6 kilometer från centrala stan.

Jag har ju länge tänkt att jag i sommar ska bekanta mig med den här regionen av Finland, och då främst närorter och skärgården. Härom veckan hittade jag en bok på biblan om Åbos stadsdelar, Kaupunginosien Turku av Elina Teerijoki. Den finns tydligen översatt till engelska också. Jag har inte hunnit titta så mycket i boken ännu - förutom det aktuella kapitlet - men den gav mig idén att börja cykla runt och bekanta mig med de olika delarna av staden. Så idag bar det iväg.

Stadsdelen har tydligen en stor andel invånare med utländsk påbrå. Enligt Teerijoki planerades Kråkkärret på 1970-talet. Dess shoppingcenter, Itäkeskus (se de två översta bilderna), var då den byggdes det första affärscentret i Norden som gick ovanför en väg. Tornhuset intill det var länge Åbos högsta bostadshus, enligt Teerijoki. Stadsdelen har haft en hel del kriminalitet under tidigare år, och trots att läget har förbättras är ryktet fortfarande dåligt. Dock har Kråkkärret under 2000-talet valts till Finlands nästbästa förort, enligt boken. Jag vet för övrigt inte riktigt var gränsen mellan stadsdel och förort går... Författaren skriver någonting om att inte heller stadsdelsuppdelningen är helt entydig. Folks mentala bild av den kan skilja sig från den officiella.

Att jag valde att åka till denna del av stan idag berodde på att stadsdelbiblan där hade en bok inne, som jag ville låna. Vad smidigt det är med kartfunktionerna i mobilen. Istället för att behöva dra fram en karta varje gång man är osäker på var man är, visar den där pricken i mobilnavigatorn var du är. Det är ju också smidigare storleksmässigt med mobilen än med en klumpig papperskarta. Jag kunde till och med plocka den ur fickan cyklandes vissa gånger.

Jag har parallellt med skrivandet tittat på den helt underbara filmen Billy Elliot med en fantastisk huvudrollsprestation av Jamie Bell. Jag såg den första gången när den kom ut på bio, och blev helt helt förälskad i filmen. Har för mig att jag grät massor den gången... ;) Har skrivit mest i reklampauserna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar