onsdag 24 juni 2015

Västvärldsbekymmer på hög nivå ;)

Vet inte om det är nåt fel på mig, men på sistone har jag ständigt lyckats samla på mig en massa små lappar med anteckningar om diverse bra kom-ihåg-grejer. Det kan vara allt från någon webbadress jag vill återkomma till eller boktips - ja, vad som helst egentligen. Grejen är bara att när det blir så många såna lappar och jag inte gör något åt dem försvinner kanske poängen med dem. Dessutom stökar de till, det svämmar över av lappar i min omgivning här...

Lite samma sak händer med de tidningar jag har. Jag har märkt att det inte är någon vits att spara tidningar längre, för de hamnar att ligga i högar år efter år, utan att jag sen läser om dem. Nu har jag istället börjat riva ut sidor ibland, när jag tror mig vilja ha något kvar - det kan till exempel vara ett bra reportage om ett resmål. Dock jag har jag inget bra system för dessa sparade tidningssidor. Några ligger i en plastmapp sen förra årets flytt när jag rensade bland mina högar i gamla hemmet. De senaste ligger bara i en osorterad hög på skrivbordet. Hmm.. För att inte tala om alla recept som jag gärna samlar på, men sällan fyller ambitionerna med att tillaga eller baka utifrån dem.

Så ikväll har jag gått igenom några av lapparna här på bordet, och skrivit upp vissa kom-ihåg-grejer i en word-fil, så att jag nu kunnat slänga bort lite pappersstök. Hmm, får se om det kunde vara ett hållbart system. ;)

Det är nog bara att inse att vi idag svämmas över av en massa info, och det är troligen inte rimligt att så mycket av det kan hållas i minnet. Jag minns problemet med dessa infoflöden i mitt förra jobb också, hur jag till slut inte visste vart jag ska sortera vissa grejer för att minnas under vilken flik eller i vilken pärm etc. de sen ligger. Ofta tillhörde ju infon olika avdelningar samtidigt, t.ex. både ekonomi och personal - som jag hade olika pärmar och mailfolder för. Ja, som sagt västvärldsbekymmer av idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar