fredag 7 juni 2013

Sommar, ny bok, mattvätt, rensning...

Äntligen helg! Inledde den med en trevlig fika med ett par vänner på stan direkt efter jobbet. Vi satt utomhus och njöt av sommarvärmen. Även på lunchen idag passade jag på att sätta mig ute i parken en stund. Jag läser en bra och lättläst bok, som jag lånade häromdagen. I Patrik Lundbergs självbiografiska Gul utanpå beskrivs författarens liv som adopterad och vi får bland annat ta del av hans utbytesstudieår i Korea, hans födelseland. Återkommer eventuellt om den. Den väcker många tankar.

Igår kväll var jag och en kompis iväg och tvättade mattor. Vädret var perfekt för den sysselsättningen, varmt och sommarsoligt. Det var ganska slitsamt för armar och handleder emellanåt, för en som inte är van att använda armstyrka så mycket ;) Väldigt skönt att få det gjort. Nu gäller bara att få golven tvättade innan de rena mattorna ska på sina platser igen. Det får bli i helgen.

På tal om att rensa sitt liv - på saker - som jag så ofta nämner att jag borde, har jag nu kommit en liten liten bit på väg. Igår kväll fyllde jag min lilla Polo med så många banankartonger som där rymdes och körde bort dem till en kompis, som snart ska flytta. Jag är ju så bra på att spara på en massa bra-att-ha-nån-gång-saker. Dessa lådor är exempel på det. När jag för över fyra år sen flyttade hit, tänkte jag att jag sparar dem till en framtida flytt. Den lär nog dröja, som det verkar nu. Dessutom har kartongerna blivit rätt dammiga, för mitt förråd är inte tätt, så sakerna där inne hålls inte så fräscha, tyvärr.

I helgen gav jag också bort en fin hallspegel, som jag efter flytten hit inte hade någon bra plats för i den här lägenheten, där det redan hängde en hallspegel fastskruvad. En anslagstavla åkte med också. Ytterligare rensning behövs i förrådet, men kanske ännu mer behövligt i lägenheten. Hmm, börjar nog låta lite tjatig med mina hemmafixaplaner, som ständigt skjuts fram... Dock sker det lite, men stegen är små. Kanske jag så småningom lyckas bättre få en balans mellan mina olika livsbehov och göromål....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar