söndag 8 december 2013

Vinter, lite jul, och livsfasfunderingar

Unnar mig en av de få pluggfria dagarna på länge. Har inte heller några andra fixa-ambitioner för denna dag, förutom att betala räkningar. Jag och en kompis var på en härlig morgonpromenad idag i vårt vackra vinterlandskap, som vi nyligen fått. Det är nog andra snöiga dagen för denna vinter. Idag med "riktig" snö jämfört med gårdagens småfuktiga åt slaskhållet liknande. Som extra bonus fick vi en del solglimtar också, helt underbart :).

Dricker glögg och har en liten skrivstund på soffan. Snart börjar det nog skymma, men inte helt ännu. Har ändå redan tänt värmeljus och julstjärnan i fönstret. Lite julmys.

Jag har alltid gillat mina julskivor och de har spelats väldigt flitigt under alla år. Eftersom julsäsongen är så kort, så har jag väl därför passat på att spela liksom lite extra mycket... Nu när jag allt mer flyttat mitt cd-skivespelande till att lyssna på Spotify, har inte heller julskivorna varit i bruk lika mycket, om än lite. En kväll försökte jag samla ihop till en jullåts-playlista, men det gick trögt. Fick ihop en, men den blev kort och med delvis olika versioner av samma låt. Lyckades inte hitta så bra variation, det lilla jag letade den kvällen. Hur som helst är de låtarna på nu. Last Christmas gånger frågetecken, All I Want for Christmas is you gånger frågetecken... ;) eller nåt åt det hållet.

Jag har flera gånger under denna termin - framför allt mer mot slutet av den, då jag kommit in i "rutinerna" mer - konstaterat hur nöjd och glad jag är över min livsfas som studerande igen. Trots trötthet på grund av en del pendlande från ön till min kurs, är jag ofta så lycklig när jag vistas i den inspirerande miljön på universitetet. Sån tur jag haft med min kursgrupp också. Varje gång vi ses innebär en hel del skratt. Så himla trevligt och trivsamt. Det har också varit väldigt lyckat att delta i språkcaféerna som ordnas. I spanskan tycker jag det flyter hyfsat bra att prata, trots att jag tappat en del av vokabulären under de åren jag knappt använt språket. Inser mer och mer, att jag bara måste fortsätta satsa på mina språk :)

Vid tyngre dagar funderar jag ibland, att mitt liv går i motsatt riktning mot hur det kanske "borde vara". Medan vissa lyckas hitta "rätt" jobb efter studier, och fortsätter klättra upp i karriären, blir det ofta tvärtom för mig. Jobb byts till studier, hem byts till storlek mindre, ibland bara studierum istället för lägenhet... Inkomsten minskar. Önskar ofta att jag också hade hittat rätt jobb, rätt hem, rätt partner, etc... Försöker ändå påminna mig om frågan, att vad är normalt egentligen?

Inser också hur krävande arbetslivet är idag. Många slås ut helt, andra går och lider av negativ stresscirkel man lätt hamnar i. Det kan nog vara sunt då att våga bryta sig loss, och testa med förändringar. För mig är det en stor utmaning att våga tro på att saker löser sig, att inte oroa sig för mycket. Ytterst viktigt är också att komma ihåg min egen kompetens och tro på den, trots brist på bekräftelse vissa perioder. Även motgångar tar man sig ju igenom, även om det tidvis är väldigt tungt.

Det blev ett hopplock av funderingar. Delvis säkert för att jag inte hunnit skriva så mycket på sistone, och idag äntligen har en välbehövlig paus för vila och reflektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar