söndag 8 december 2013

Intensivt pluggande och lite självständighetsdag

Oj, det har varit en enormt hektisk vecka, vad gäller plugg. Idag har jag skrivit en stor tenta, som jag intensivt har pluggat till under hela gårdagen, sent in på natten, och även tidigare under veckan. Det som gör att det blev lite panikplugg mot slutet av veckan är att vi hade ett par andra deadlines ännu, en i måndags och en i onsdags samt lektioner. Därför blev det ovanligt lite tid att koncentrera sig enbart inför tentan. Dagens tenta var betydligt längre än de vi sett från motsvarande kurs under tidigare år.

Igår tog jag i alla fall en liten paus under eftermiddagen för att lite grann ta del av självständighetsdagsfirande. Det gjorde jag med finska föreningen Ahveniset, som hade ordnat festligheter. Det var jättetrevligt att delta i allsång. Många finska sånger är bekanta från min tidiga skoltid, så delvis kunde jag texterna ännu. Förutom sång och god fika fick vi också lyssna på journalisten Lina Laurents intressanta presentation med tema språk. Ska läsa mer om hennes studie sen, i den lilla boken jag fick med mig. Svenska språköar och finska utskär heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar