lördag 30 november 2013

Advent, plugg och sverigefinländsk tv

Mitt lilla-jul-firande - så som man kallar det i Finland, pikkujoulut på finska - består i år mest av pluggande. Har precis hängt upp adventsstjärnan i fönstret, och lyssnar på jullåtar från Spotify parallellt med pluggandet. Lokalproducerat ljust glögg har jag också hunnit dricka under kvällen, med pepparkakor till. Mer än så hinner jag kanske inte göra av denna helg vad gäller jul. Städa hade varit önskvärt och behövligt, men skjuts nog fram till efter nästa lördags tenta. Likaså eventuellt byte till julgardiner, eftersom det dessutom innebär strykning. Tända ljus har jag lite här och där, vilket jag ju har hela den mörka säsongen :)

Det är många deadlines på gång just nu med studierna. Lite väl tajt nästan. En muntlig redovisning på måndag, essäinlämning på onsdag och tenta på lördag. Däremellan fyra kurslektioner ännu...

Kollar nu på Svt:s finska redaktions program Ei saa peittää, idag med programledaren Johanna Koljonen. Idag är bland annat Mark Levengood gäst. Likaså Päivi Korhonen. En anna gäst är Janne Westerlund, en ståuppkomiker som jag inte känner till sen innan. De diskuterar bland annat fördomar och synen på sverigefinländare. Westerlund säger att han i sitt jobb spelar mycket på fördomar. I Finland är han "bögsvensken" i sina shower och i Sverige är han "finnen"...

En del knäpp humor och glimten i ögat har programdeltagarna... ;) Skojiga reklamsnuttar om sverigefinländare och sverigefinsk ordlista presenteras i programmet. Sloganen "Sverigefinländare - en minoritet nära dig" finns med i ena reklaminslaget. Sista hjärtliga skratten i programmet blev när Levengood råkade använda ett finskt ord felaktigt med svensk influens, "ihmiskullit" (när han skulle säga något om ålderskullar) blev människokukar... ;)

Nu tillbaka till studierna igen, efter tv- och bloggpaus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar