torsdag 7 november 2013

Vänner, språkcafé och finskt författarbesök

Denna vecka har jag haft trevliga möten med vänner, som jag inte träffat på länge. Förutom att jag besökte ett par av dem, mötte jag dessutom några till av en slump, dels när jag skulle kliva på ett tåg - så att vi fick sällskap hela resan - och dels när jag klev av tåget då en annan vän råkade komma förbi. Sånt får en på gott humör. Konstaterar än en gång vad tacksam jag är över alla fina människor som finns i mitt liv.

Jag har även denna vecka varit på ett språkcafé på universitetet, denna gång det tyska. Det var lite ovant att få igång flytet med pratet. Jag pratade dock på, men hittade inte alltid rätt ord och så. Borde gå oftare. Ska försöka tajma in det flera gånger i samband med mina kursdagar. Jag var helt på gång att testa det franska språkcaféet också, trots lite tvekan på grund av min rätt låga kunskapsnivå. Det var dock så sent på eftermiddagen, så vid det laget var jag för trött för att orka kämpa på med ett språk jag kan så bristfälligt. Nästa gång ska jag nog ändå göra ett försök ;)

Vi hade intressant författarbesök på universitetet i tisdags. Fyra personer från norra Finland är på turné i Sverige och berättar om sitt arbete i olika sverigefinska sammanhang (skolor mm). En av de fyra, Tuomo Heikkinen, är den som håller i evenemanget (även han skriver dikter). De andra var Heli Slunga, Essi Kummu och Miki Liukkonen. Jag blev intresserad av att läsa något framför allt av de två kvinnliga författarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar