tisdag 31 december 2013

En hemåtervändares funderingar

Dagen blir lite kort när man sover bort halva den. Jag har dock en ursäkt, eftersom jag kom hem mitt i natten efter att ha rest hem hela kvällen igår. Så det var behövligt med sömnen. Risken finns ju också att kvällen och natten blir lång idag eftersom det är nyårsafton, så det kan jämna ut sig... ;)

Trots trött- och seghet tvingade jag mig iväg till affären för att inhandla matvaror att fylla kylskåpet med efter en veckas frånvaro hemifrån. Skönt att det nu är gjort. Ska ännu hämta fika från köket innan jag fortsätter skrivandet. Tror mig ha ett behov av att kanske på något sätt sammanfatta lite av det gångna året, vilket snart närmar sig sitt slut. Förhoppningsvis kommer det kunna läggas till något intressant ännu till årssummeringen ;)

Kan ju förresten hända att detta inte i huvudsak blir någon årssummering just nu, insåg jag medan jag hämtade kaffe och pepparkakor. Har lite annat i tankarna också, så vi får se vart det leder.

Jag var så lycklig och tillfreds inatt när jag anlände hem. Förutom att det är jätteskönt för mig som reser mycket att vara hemma och veta att det nu blir ett tag till nästa resa, var jag så glad och tacksam över livets fina gåvor.

Efter en lyckad vecka som helhet med umgänge med familjen över julen och mysiga träffar med goda vänner, hade jag igår en bra hemresa med många trevliga moment längs vägen. Jag hade ett par möten med vänner jag inte sett på länge, både innan och efter min tågresa från Helsingfors till Åbo. Dessutom fick jag trevligt sällskap hela vägen hem från hamnen igår kväll, så resan gick väldigt fort. Det var också mysigt att vistas i storstaden över helgen. Där ingick förutom umgänge med vänner även promenader vid havet och lite spontanshopping på rean.

De hade förresten precis nyligen, vad jag förstod, öppnat ett Starbucks-fik i Helsingfors. De gånger vi gick förbi där, var det jättelång kö. Vi fikade på ett annat ställe, där de hade helt superstora bullar och annat fikabröd. Men det var förstås inga problem att få i sig en varsin jättebulle... ;)

Tror jag återkommer till årssummering senare, för det finns många tankar kring det, och tror mig behöva mer tid till att samla dem. Jag behöver rätt så snart börja göra mig i ordning för kvällen. Jag varvar dessutom allt annat jag gör med lite Wordfeud från och till, vilket jag kommit igång med under hösten här. Så emellanåt finns min koncentration i ordens och bokstävernas värld i form av spel.

Något jag kan konstatera angående detta år är att jag faktiskt har ägnat mig massor åt språk och skrivande i olika former. Jag tror det var ett av mina stora mål när det nya året inleddes för ett år sen. 2014 - nu gäller det ännu mer att fortsätta styra livet mot mål jag mår bra av och komma ihåg att njuta under färdens gång ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar