lördag 30 augusti 2014

Språkbad och naturpromenad

Unnar mig lite slappatid i soffan efter denna intensiva vecka. Måste komma ihåg att pausa lite under allt fixande som livet på sistone inneburit på grund av min flytt. Får försöka acceptera att det fortfarande finns flera flyttlådor ouppackade, att det verkligen tar sin tid att komma i ordning.

Började dagen med att ta en promenad direkt efter frukosten. Jag har trevliga natursköna rutter nära mitt hem. Vågar mig vartefter allt längre bort utan karta ;) Idag upptäckte jag en jättebra runda, där jag tidigare bara gått en bit. Eftersom det går en å bredvid promenadstråket, kan man inte alltid ta sig över hur som helst...

Under promenaden blev jag inspirerad av rönnbär som fotomotiv. Har gått och spanat in dem på sistone, för det finns jättemånga rönnbärsträd här i trakterna, varav några precis utanför lägenheten. Jag ser dem härifrån soffan också. Insåg att de kommer att matcha fint till mina nyligen beställda sovrumsgardiner - eller om det är gardinerna som matchar träden...?

Har "sällskap" av min nya tv nu. Det finns dryga tjugotalet kanaler. Saknar spansk kanal, men upptäckte en rysk. Ryska är sen länge språket som är det nästa i ordningen som jag vill lära mig. Undrar om jag lär mig något bara genom att ha kanalen på i bakgrunden, funderade jag. Det verkade mest vara popmusik och reklaminslag. Tänkte sen vidare att jag nog har mer nytta av att ha den franska kanalen på, för i det språket har jag ändå förkunskaper vilket jag så gott som helt saknar i ryska ;) Så nu har jag lite franskt språkbad här parallellt med mitt övriga donande... I och med det har mitt tv-införskaffande fått ytterligare dimensioner :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar