fredag 22 april 2011

Andalucien


Nu är jag hemma igen efter en väldigt mysig semesterresa till Andalucien i södra Spanien. Det är så skönt att byta miljö ibland. Det blir lättare att koppla av ordentligt, när man lämnar hemorten, tycker jag.

Längs orterna på Costa del sol finns det kilometervis med breda, iordninggjorda strandpromenader. Där är det populärt att strosa omkring, kanske jogga eller cykla. Utbudet av caféer och restauranger är stort, så det är mysigt att pausa och ta en café con leche eller varför inte en sangría. Så här års, i april, kan vädret variera mycket. Det var runt 20 grader varmt under hela min elva dagars vistelse där. Soligt en stor del av tiden, men också flera helmulna dagar med regnskurar emellanåt.
Mijas

Jag har vistats mycket i Spanien under åren. De för Andalucien typiska orterna med sina vita byggnader är mysiga. Många ställen ligger uppe på kullar. Jag har besökt bl.a. Frigiliana, som ligger utanför Nerja, och nu senast Mijas vid Fuengirola. Det är populärt att ha blommor på terasserna eller balkongerna. Jag tycker det är fint med keramiken, ofta i färgstarka mönster. Jag gillar också dessa målningar och skyltar på kakel, som är väldigt typiskt där. Konst i kakel kan också dekorera stora delar av ett hems ytterväggar.

Så här års blommar det fint, vilket gör vyerna ännu vackrare. Jag har verkligen njutit av den lediga tiden, det härliga klimatet och närheten till havet. Vissa dagar har jag promenerat i timtal. Vilken lyx att hinna unna sig det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar