fredag 22 april 2011

Lite mera Andalucien

Cádiz
Det finns massor att se i Andalucien, flera intressanta städer och rätt varierande natur. Jag var på en dagsutflykt till Cádiz och Jerez de la Frontera. Cádiz ligger väldigt vackert beläget vid västra kusten. Det finns en lång promenadsträcka man kan gå längs havet, bestående av stränder och mysiga parker bland annat. Tyvärr hade vi inte så mycket tid som jag hade önskat. Jag hade gärna sett lite mer av staden.

Lite hann vi strosa runt och ta en fika. Det ingick ganska mycket annat intressant i programmet, som skulle hinnas med, och bussresan tog rätt länge. Det här var en ordnad turisttur med guide. Jag är annars mer den där självständiga resenärstypen, som har luffat jorden runt som "backpacker", och brukar föredra att ordna mina utflykter själv istället för att följa med en grupp och passa deras tider. Dock är tvärförbindelserna mellan vissa orter i södra Andalucien från öst till väst inte alltid så smidiga, så det hade tagit för lång tid att åka reguljärbuss eller tåg denna gång.
Både jag och min kusin, som var mitt resesällskap, var otroligt nöjda med hela turen. Den var välorganiserad med en engagerad guide, som kunde ge mycket intressant information om orterna vi passerade och åkte till. Vi fick lite allmänbildning i sherryns värld genom en guidad tur i en stor sherry bodega i Jerez de la Frontera, där sherry tillverkas. Efter guidningen bjöds vi på smakprov i rätt generösa mängder av olika sorter. Till det fanns chips och oliver som tilltugg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar