söndag 24 april 2011

Film och slappande

Jag såg en bra film igår, The Kids Are All Right, ett relationsdrama som handlar om ett lesbiskt par vars barn söker upp spermadonatorn, som sedan dras in i familjens liv. Bra skådisar.

Det är så skönt att ibland drömma sig bort i filmens värld. Jag försöker hitta balansen mellan att få lite gjort - såna tråkiga måsten - här hemma och att hinna slappa och koppla av. I och för sig kan man ju koppla av genom att göra nytta också. Det kan vara terapeutiskt eller avkopplande att städa också... Väljer man däremot för mycket att göra roliga saker framför de här "måstena", kan det bli en stressfaktor i sig, att "måstena" inte blir gjorda, och stressar upp en mentalt och kanske även fysiskt stör en. Jag är lite hängig av en förkylning just nu, så slappandet har fått mer prio i mitt liv de senaste dagarna, med resultatet att min stora ryggsäck från min nyligen avslutade resa ännu är halvdant uppackad. Vissa plagg och saker har dragits ut, men ännu inte lagts på rätt ställe... Skönt med långhelg nu, så det ska väl hinnas med lite sådant fixande ännu också.

En annan bra film jag sett under våren, är Julie & Julia. Julie Powell, som är uttråkad med sitt liv, börjar blogga med temat, att hon varje dag ska testa ett recept från Julia Childs kokbok. Parallellt får vi följa Julia Childs liv i Frankrike, hur hon hittar sin väg till att skriva kokboken. Förutom de två kvinnornas passion för vad de gör, handlar filmen också om deras relationer med sina män. Ett viktigt tema är att våga gå sin egen väg, göra det man brinner för och tror på. En mysig feelgood-film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar