fredag 22 april 2011

"Vinna hela världen"...

... av Jenny Berggren, har varit min semesterläsning under Spanienresan jag återvände ifrån igår. Jag läste nog ovanligt lite denna semester, men man hinner ganska mycket under långa buss- och flygresor. Jag har idag unnat mig en ganska slapp dag, så jag läste precis ut de sista kapitlen nyss.

Jenny Berggren är ju känd från det framgångsrika bandet Ace of Base. Jag har egentligen hittills inte lyssnat på bandet mer än hitarna som rullat i radio och tv, och funnits i vissa "blandcdskivor" jag har. I sin självbiografiska bok "Vinna hela världen" berättar Jenny Berggren ganska öppenhjärtigt om sig själv och sina personliga upplevelser både i privatlivet och i artistvärlden - och krockarna eller åtminstone kontrasterna mellan dessa två världar. Boken har ett stort fokus på henne själv, om hur man trots framgång och snyggt utseende kan känna sig så vilsen och osäker. Framgångens pris och sökandet efter lycka och trygghet och  är genomgående teman i boken, som inleds med inblickar in i barndomsåren. Tron på gud har också en ytterst väsentlig roll i berättelsen.

Boken består av kapitel, som egentligen inte direkt följer varandra händelsemässigt, utan kunde kanske läsas som fristående avsnitt - åtminstone vissa av dem. Dock är ordningen kronologisk, tror jag, och det finns en röd tråd. Ibland förblir det något ytligt. Jag skulle vilja veta mer.

Boken är läs- och tänkvärd. Det är också väldigt modigt att så ärligt berätta om sin djupa tro, i ett land som Sverige, där jag upplever att det kan ses som lite tabu att vara religiös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar