fredag 29 mars 2013

Diverse tankar om och under ledighet

Lugn hemmakväll i soffan. Slötittar på Jonas Gardell-show på tv. Kände för att skriva några rader till ännu. Trots att dammsugaren inte har avancerat från sin plats på golvet här bredvid - vilket betyder att jag inte städat klart hemmet idag - hade jag bra med skrivarinspiration tidigare ikväll. Kom en bit framåt med en text jag håller på att bearbeta. Så röran runtomkring mig lyckades inte förstöra min kreativitet :)

För denna ledighet försöker jag att inte ha för höga ambitioner. Dock vill jag få mer ordning i mitt hem. Jag vill också ägna en del av tiden till skrivande, för jag har sällan parallellt med jobbet tillräckligt med ork och energi till att fördjupa mig i mina skrivteman. Samtidigt ser jag fram emot att ta dagarna som de kommer till viss del. Inga tider att passa på morgnarna. Skrivandet känns inte heller som ett av alla "borden" för mig, utan det är mer ett behov förutom att det ofta också är ett stort nöje.

Upptäckte här rätt nyligen att även i år, så som skett även tidigare år, har julgardinerna blivit kvar i köksfönstret. Det är dock inte så drastiskt som det låter, för det är inga såna med tomtar eller annat juligt på, utan de är naturvita och röda i färgen och har små söta hjärtan på. Så förmodligen skulle kanske ingen annan upptäcka att det är julgardiner. De är nog köpta bland julsakerna på Indiska en gång i tiden, och det är bara till jul jag hänger upp dem... Får se om de hinner åka ner nu under ledigheten. Tar inte allt för stor stress över det ;)

Jag tycker det är så vackert med alla färger vid isarna och vattnet. Det har hunnit bli hur många foton som helst under vintern... Blåvita nyanser i olika former.

Idag har jag fått aktivt - och inte alltid med lyckat resultat - fått jobba med att försöka byta tankeperspektiv. Trots att jag är väldigt nöjd, att jag nu kommit jättelångt med idéer om konkreta möjligheter med att styra mitt liv åt rätt håll när det gäller sysselsättning, har jag idag plågats av smärtande tankar och känslor orsakade av plågsamt faktum att andra bitar av livet inte alls fallit på plats lika lyckat. Tvärtom kan jag ofta känna. Lättare sagt än gjort det där med att välja sina tankar, kan jag än en gång konstatera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar