söndag 3 mars 2013

Helmysig och lyckad söndag

Från Spotify hörs Sarah Brightman ur den lilla högtalaren kopplad till datorn. Sista anhalten för denna helg är soffan, där jag hamnat under senare delen av kvällen.

Det har varit en riktigt trevlig dag idag. Varit på promenad i det - för stunden då - vackra klara vintervädret med trevligt sällskap. Väldigt givande samtal fortsatte även under goda fikat som vi intog på en glassbar direkt efter promenaden. Damen i caféet såg hur vi velade angående kakval, så hon erbjöd att sätta en liten bit av varje åt oss vardera. Bitarna blev dock inte jättesmå ändå ;)

Under eftermiddagen har jag lagat mat sjungandes samtidigt. Det känns jättekul att vara igång med sången, som jag väldigt aktivt utövat de senaste veckorna. I en rätt tung livsperiod - mycket p.g.a. kronisk utmattningströtthet till följd av att flera bitar i livet varit väldigt otrillfredsställande en längre tid - peppas jag enormt av självutveckling i form av bland annat sång och skrivande. Musik generellt, även då det framförs av andra, kan ge härliga lyckokänslor. Mörkret i mitt liv har varit frånvarande idag. Jag är tacksam.

Natalie Goldbergs bok Skriva med kropp och själ - Befria författaren i dig är väldigt inspirerande läsning om och runtomkring skrivande. Jag har den på soffan, och har från och till läst kapitelvis i den under flera veckor. Ur boken sticker gula postit-lappar fram, där jag noterat bra kom-ihåg-sidor. Ska försöka hinna repetera dessa lite, innan det väl är dags att återlämna boken till biblan. Jag har ihärdigt fortsatt med morgonskrivandet. Det är i sig ingen ansträngning, tvärtom känns det givande. Det enda tunga är att jag ofta är så enormt trött då.

Bland annat inspirerad av samtalen med mina vänner idag, påminner jag mig ännu en gång om att tro på mig själv och möjligheterna till livsförändringar. Vissa planer konkretiseras allt mer nu vartefter. En del känns läskigt, men jag känner mig hyfsat bestämd ändå. Fortsättning följer så småningom ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar