söndag 17 mars 2013

Kulturell helg med sång och litteratur

Egentligen är jag så trött, så jag kunde lägga mig på en gång. Vill dock se Babel på tv först, så jag passar på att skriva några rader samtidigt. Parallellt håller mina senaste bilder från mobilen på att synkroniseras över till datorn. Jag tog lite foton under en lunchrast i veckan, när jag gick ut i naturen en stund.

Vilken kulturell helg jag haft, helt från början till slut. Jag är ledsen över att Mariehamns litteraturdagar krockade med en intensiv övningshelg med min kör, så jag missade helt de litterära dagsprogrammen. Däremot var jag med på allt kvällsutbud, från  i torsdags till igår kväll.

Det var många inspirerande presentationer som gavs. Flera av författarna visade sig vara väldigt duktiga och skojiga berättare även muntligt. Kaj Korkea-Aho berättade om en enligt honom totalmisslyckad, hopplös skrivardag i parken - som i sig var en väldigt skojig story. När han efter den dagen kom hem, skrev han om sin dag, vilket visade sig bli en bra start på hans senaste roman. Han sa, att efter det planerar han aldrig sina romaner. Inspirationen kan komma av sig själv, när man inleder en text genom att till exempel just skriva om en konkret händelse.

Det har en väldigt givande körövningshelg också. Vi övade för första gången ihop med solisterna inför vårens stora konserter. Vi höll på under långa dagar både igår och idag. Det var bra att få en helhetsbild av sånger man bara övat sina små körstämmebitar av tidigare.

Ikväll har jag dessutom tvättat tvätt och varit på en promenad. Promenaden var välbehövlig efter denna intensiva helg. Fick dessutom med mig trevligt sällskap på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar