måndag 1 april 2013

Att minska på det materiella...

Vi har verkligen fått njuta av solsken hela denna långhelg - helt underbart :) I morse var jag ute och gick ovanligt tidigt så att jag hann uppleva omgivningen då träden fortfarande var vita av nattfrosten. Senare på dagen värmer ju solen upp mer. Vi har nog cirka minus fem grader på nätterna och på dagarna har det på sistone varit ungefär fem plus. En vinter som inte riktigt vill ge sig i år...

Idag hörde jag på radion en intervju med Petri Luukkainen, som gjort en dokumentärfilm Tavarataivas, där han dokumenterar sitt eget år då han vänjer sig vid att leva med färre prylar. Det lät väldigt intressant, så jag googlade vidare om det. Han började känna att mängden materiella föremål begränsar honom. Han lägger alla sina saker, inklusive kläderna, i ett förråd och inleder experimentet naken i sin tomma lägenhet. Han får endast hämta en sak per dag från förrådet och inte köpa något nytt. Jag skulle gärna vilja se filmen någon gång.

Jag gillar tanken i sig att försöka klara sig med färre saker. Själv har jag lite väl stort överflöd av saker omkring mig. Ett problem med min lägenhet är också bristen på tillräckliga förvaringsutrymmen. Dessutom är förrådet endast ett kallförråd. Därigenom finns många saker i lägenheten, som jag annars skulle förvara i förrådet. Min mission under denna semestervecka är att försöka - så gott det går - rensa bort en del saker. Jag har dock inte så lätt för det. Tror liksom att jag kommer behöva allt nån gång. Måste bepansra mig bättre och kallt bara kasta.

Jag vet ju av erfarenhet vilken befrielsekänsla som följer, när man städat bort saker. Å andra sidan kan jag också sakna saker efter att jag gjort mig av med dem. Några gånger har det i alla fall hänt... På längre sikt är man nog ändå nöjdare med ett "lättare bagage" i livet. Ska försöka ha det i åtanke när jag under veckan går igenom vissa högar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar