torsdag 14 december 2017

Ärlighet, mod och att ge uttryck för sina drömmar

Återigen har jag haft så många olika tankar att skriva om, så att jag nu inte vet var jag ska börja... :) Idag och igår har jag känt mig lugnare och mer tillitsfull inför livet och allt. Fått iväg diverse ansökningar och ringt runt en del med förfrågningar. Jag läste för länge sen någons citat som var något liknande som "att må bra är en färskvara", eller åtminstone med den innebörden. Så man vet ju aldrig vad som händer nästa dag eller nästa stund, även om man skulle må bra för stunden. Mycket handlar väl om att bygga upp förutsättningarna för att må bättre. Jag hoppas att jag är på väg att rusta upp mig, på olika sätt.

I morse stötte jag på en Facebook-update med denna videolänk på finska. Den handlade om tankar om vad som blir kvar när man mentalt brakar ihop. Tjejen i videon hade tagit sig till vackra vyer i Norge och hamnat inom fiskarbranschen. Mer handlade dock hennes berättelse om vad hon tyckte var avgörande för att gå vidare. Hon upprepade mycket vikten av ärlighet, att det innebär stort mod och frihet. Ärlighet att inför sig själv våga ta sig loss från t.ex. ett jobb där man inte mår bra. Minns inte alla detaljer av vad hon sa, men det lät fint och tänkvärt. Det är viktigt att påminnna sig själv om vilka saker som får en att må bra.

Själv har jag också tagit stora steg med livsförändringar som inneburit både uppsägningar av jobb och byte av ort några gånger. Det kräver mod och har väl inneburit ärlighet inför mig själv innan jag vågat ta stegen. Det har absolut inte varit några lätta beslut som jag tagit utan nogranna avvägningar. Sen har tyvärr inte stegen alltid lätt till tillräcklig harmoni i livet, men det gäller väl att fortsätta komma ihåg att vara ärlig inför sig själv och komma ihåg att lyssna inåt och känna efter. Jag tror att i alla fall jag glömmer bort det ibland i vardagsstressen.

Jag blev häromveckan påmind om hur viktigt det är att uttrycka sin saknad, vad man saknar i livet, och sina drömmar. Jag har deltagit i en vardagsretreat under en period nyligen, som jag kanske vill skriva mer om framöver. Det var i det sammanhanget det sistnämnda togs upp. Personen jag pratade med såg hur mina ögon riktigt lyste upp, när jag beskrev mina livsdrömmar för henne, jag som ofta under dessa veckor i rätt trasigt skick brukat ge uttryck för min tvivlan, desperation och besvikelse över min livssituation.

Testandet av eteriska oljor fortsätter här hos mig. Jag får nyttig information och webblänkar av en kompis, och nyfiket informerar jag mig vidare. Bland annat har Dr Axe bra information på sina sidor. På den här videolänken tipsar han om eteriska oljor, som ska hjälpa för bättre sömnkvalitet. Jag tror jag kommer köpa in några av de tipsade oljorna framöver. Det är ännu för tidigt att avgöra hur och om de hittills testade oljorna hjälpt mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar