söndag 3 december 2017

Julmusik, gospelsång och en kort släng av vinter

Spelar min urgamla julfavorit-cd-skiva, Absolute Christmas, som jag för en evig massa år sen fått i present av en kompis, en dubbel-cd är det. Det är ju så kort säsong på julskivor, så det gäller att passa på massor under den ;) Jag har numera också en spotify-jullista, men ibland tycker jag det är smidigare med musik på gamla stereon.

Det är första advent, och jag har julpyntat hemma. Stjärnan lyser i fönstret och en liten porslinsjulgran har värmeljus i sig, vars ljus syns genom stjärnformade hål. Någon tomte och lite annat tog jag fram också, men en del saker skippade jag i år, om jag inte senare tar fram dem. Den kassen låg nämligen rätt djupt inne i en hög hylla i klädkammaren, dit framkomligheten blockerats med diverse prylar på golvet. Jag nådde helt enkelt inte dit, när pallen inte kunde ställas tillräckligt nära där. Hade helt enkelt inte ork att börja röja bort saker från golvet idag. Men de viktigaste julgrejerna kom fram i alla fall :)

Det har varit mycket gospelkörevenemang hela helgen, vilket varit jättetrevligt och lyckat, men gjort mig trött. Redan i fredags kväll hade vi extra rep, och igår gick i stort sett hela dagen till ett rätt kort uppträdande men i ett stort sammanhang. Det var väldigt spridda tider med soundcheckar och uppträdandena, men vi fick mat och fika emellan, så vi hann umgås en del med varann inom kören, vilket alltid är trevligt. Idag sjöng vi i adventsmässan, och efterår fick vi jullunch.

Vi hade en kort snöperiod igen, eller period är nog lite att ta i... Det kom väl snö i fredags, och igår låg den kvar, men i morse var den borta. Vi hade plus fem grader och regn idag. Jag har då och då besök av olika djur på min lilla tomtplätt här utanför. I fredags kväll var det en hare som lekte i snön där, såg så mysigt ut. Den - eller en annan hare, de ser rätt lika ut - fanns där i går morse också och likaså nu ikväll. Det är nåt visst med de där små liven. En sommar när jag satt i min brassestol bredvid trappan på gräset, hörde jag något ljud som lät. Då dök det upp en igelkott från under trappan, och den var helt bredvid mig. Annars är jag van vid att de är rätt skygga.

Glögg och pepparkakor har jag också fått njuta av, både igår kväll och idag, här hemma. Ska nog ta mig till köket och fixa lite mat nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar