söndag 10 december 2017

Om 100-årskvällen i oljedimmor

Jag kanske ännu ska säga några ord om 100-årsfirandet, eftersom det ju var ett tema i de senaste två inläggen, och också en stor och viktig sak här i Finland. Här i Åbo visades konstverket Luminous vid Åbo Slott. Jag och en kompis var och tittade på det i onsdags kväll. Cykel visade sig vara ett bra transportmedel för det. Busstrafiken hamnade i trafikkaoset som uppstod, när allt för många bilar var på väg från centrum mot slottet och hamnområdet, där slottet ligger. Trafiken stod alltså still tidvis. Min kompis klev till slut av den väldigt försenade bussen och jag gick tillbaka en bit för att möta upp henne. Vi kom fram snabbare än bussen... Extrabussar hade satts in, men problemet var det tröga trafikflödet. Hamnen ligger cirka tre kilometer från centrumkärnan.

På utsidan av slottsväggarna hade ljus i blå nyanser och delvis djurmotiv reflekterats. Det såg jättefint ut. För att se hela utställningen var man tvungen att gå igenom slottets innergård och ta sig ut till baksidan av slottet, och sen fortsätta runt ena sidan. Den långa kön gick oväntat fort. Längs promenaden fanns ljusuppsättningar av olika slag, och någon slags performance-shower visades här och där. Jag upplevde stämningen som nästan magisk. Mörka kvällen och det (väldigt) tunna vita snötäcket som även låg på träden gjorde nog effekten starkare. Vi gick tillbaka till stan till fots, längs ån. Några av broarna hade också fått blåvita belysningar 100-årsjubileet till ära. Vi avslutade kvällen med glögg på en krog. Slottsbalen syntes på tv-skärmen, så vi sneglade på den då och då :)

Här hemma fortsätter det flitiga spelandet av julmusik. Lugn och harmonisk musik varvas med både poppigare och även rockigt. Förra julen visade de något som hette Raskasta joulua på tv, och där spelades rockiga versioner av kända jullåtar. Jag blev så förtjust i musiken så jag letade upp den på Spotify, och har den nu sparad där.

Förutom musikstämning badar jag i aromatiska dofter nu också. Jag har nyligen börjat bekanta mig mer med eteriska oljor, genom att jag blev bjuden av en kompis på en infokväll om Young Livings oljor. Efter att ha informerat mig mer om dem, slog jag till och köpte ett intropaket med många olika oljor och en doftspridare. Den har nu surrat på här i rummet och spridit Stress Away-oljans dofter, och förhoppningsvis effekter också :) Gott doftar det i alla fall. Vad jag läst och hört verkar användarna bli förtjusta i dessa produkter. Jag hoppas på bra och hälsosamma effekter för mig själv också. Naturprodukter i sig är ju inget nytt för mig, och jag har sen länge gått över till att använda naturbaserade, och ofta även ekologiska, hudvårdsprodukter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar