torsdag 21 december 2017

Borg-bio och lugn kväll

Idag smakade faktiskt pankakan från förra inlägget ännu godare. Jag insåg att den nästan är godare utan sylt, eftersom den blev så söt ändå. Ska nog ta ännu en portion till kvällsteet snart.

Sitter här i soffan, avslappnad efter kvällens bastu och en i övrigt väldigt trevlig dag också. Jag upptäckte först igår kväll - vilket även stod i det idag utkomna veckobrevet från hyresvärden - att vi även i år får sex bastuomgångar att använda nu under december jämfört med fyra under övriga månader. December är dock långt gången och jag lyckas nog inte klämma in alla gånger nu, som skulle återstå. Men bastu både ikväll och imorgon blir det :)

Idag fick jag fart med fixanden under förmiddagen. Dock återstår en del till imorgon också ;) Sen har hela eftermiddagen varit social med vänner. En trevlig fikastund hos mig med en kompis och efter det lite fika till på stan med en annan, och sen gick vi på bio. Vi såg Borg/McEnroe (som nog i Sverige heter Borg). Dels var det jättekul att gå på bio, vilket jag inte gjort på evigheter. Musiken och hela upplevelsen blir ju med mer känsla än vid min frimärksstorleks teve-skärm. Och dels var filmen väldigt bra. Bra skådisar och det var roligt att få lite bakgrund och kunskaper om Björn Borg - och även McEnroe - för mig som inte alls hängt med i sporten. Filmen lär väl vara fritt berättande om verkligheten vad jag förstått, men ändå.

När jag reste runt i världen i min ungdom så var ju ungefär Abba och Björn Borg det man utomlands kände till från Sverige, under sena åttiotalet och tidiga nittiotalet. Dessutom kommer Björn Borg från samma ort som jag, så den berömda garageporten där hans karriär började är ju välkänd för oss från Södertälje. I en park i närheten av hans barndomshem finns numera Björn Borgs promenad (eller möjligtvis Björn Borgpromenaden?). Innan bion hade jag nog kanske inte insett hur riktigt stor han var i ute i världen när han var i toppen av karriären.

Ska nog fixa kvällsteet nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar