onsdag 6 december 2017

Finland 100 år

Det är verkligen perfekt väder för festligheter idag. Rätt klar himmel, en hel del sol har det varit och temperaturen kring noll grader eller strax under. Vi fick lite snö igår, som ger ett vitt intryck även om den inte täcker marken helt. Det fina vädret känns dessutom extra bra för att jag tar mig runt på cykel, och dagens avstånd är rätt långa.

Här och där i stans kyrkor har det varit självständighetsdagsmässor. Jag var på en av dem i förmiddags, en mässa full av sång och musik. Det känns lite högtidligt att delta i sådant idag. Nu på eftermiddagen har tv:n varit på här hemma, och temat är självständighet och många andra aspekter som hör till finländskhet och Finlands historia. Det känns fint att se att många andra länder också uppmärksammar vår hundraårsdag på olika sätt.

Under året har vissa produkter fått hundraårstema också. När jag var i Sverige i höstas köpte jag med mig hundraårschoklad och festöl till mina vänner :)

Jag förstod igår, att det här med självständighetsafton, eller självständighetsdagsafton, verkar ha kommit att bli ett begrepp. Det handlar alltså om dagen innan självständighetsdagen. Redan igår startades ju festligheter och annan uppmärksamhet kring hundraårsfirandet. På finska är alltså ordet aatto afton, såsom i julafton jouluaatto, därav av den här afton-sammansättningen itsenäisyyspäivän aatto (självständighetsdagsafton) dagen innan själva "dagen".

Ikväll ska jag ut och se på de speciella belysningarna som ska lysa upp nu, hundraåringen till ära. Hoppas på att få fina foton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar