onsdag 20 december 2017

Pannkakslagning till slut

Från en väldigt inspirationsrik dag och kväll igår svängde det för mig idag till att verkligen bara inte orka ta tag i något. Så pass så att jag knappt ens orkat tvinga mig till något. Några smågrejer fixade jag vid datorn, men annars har jag mest fått ångest över att tiden rinner på och jag borde göra massor... Jag skulle vilja få undan en hel del fixanden nu innan julhelgen, så att jag sen kan koppla av lite, vilket vore välbehövligt.

Nu på kvällen lyckades jag till slut få mig till att göra en ugnspannkaka. Det är något jag inte gjort på evigheter, men haft som idé att jag skulle vilja göra. Egentligen skulle jag vilja göra en matigare variant, men härom veckan fick jag ett recept på en efterrättsvariant på ugnspannkaka som till och med heter typ världens bästa pannkaka, så den fick det bli. Visserligen fanns det väl viktigare saker jag borde gjort nu, men jag köpte redan förra veckan ingredienser till pannkakan, så jag tänkte att den också är med på fixa-listan liksom ;)

När jag gör något utfrån ett recept så vill jag ha alla steg beskrivna. Här fanns bara ingredienserna, ugnstemperaturen och tiden för gräddning. Jag hade ingen aning om ifall ingredienserna skulle röras ihop i en bestämd ordning. Orkade inte googla på det heller. Jag mindes från mina bak - som jag förr om åren var flitig med - att bakpulver ska röras ihop med mjöl innan det blandas med vätskor och så. Därmed rörde jag ihop alla torra ingredienser innan jag hällde i mjölk och sen äggen. När jag väl rört ihop allt till en smet som såg färdig ut kom jag på att det smälta smöret var kvar i kastrullen. Det kändes inte som att den helt smidigt lät sig röras in i smeten, men till slut såg det bättre ut. Dock sen i ugnen flöt smöret upp ur övriga smeten, så jag vet inte om jag misslyckades lite. Den blev i alla fall helt god om än lite väl söt för min smak. När jag dessutom la på sylt, så ökades ju sötman ännu mer.

På fixa-listan återstår bland annat städning, betalning av räkningar, viss korrespondens att skriva och diverse  annat administrativt. Får se om något mer av det fås undan ikväll ännu. Jag blev i alla fall peppad att fortsätta med bak- och matlagning framöver, för det gick rätt fort och smidigt med pannkakan. Jag är ju ingen matlagningsfantast, men jag har länge haft ambitionen att laga och baka mer själv för att veta vad jag får i mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar