onsdag 27 december 2017

Musik och dokumentärer på tv

Jag har aldrig varit någon speciellt flitig tv-tittare. När jag är hos familjen och hälsar på brukar det bli ovanligt mycket häng framför teven. Så blev det denna jul också. Det var många inspirerande program jag såg. Musikprogram är bra, och jag såg flera intressanta med tema musik på olika sätt. Förutom olika konserter såg jag bland annat ett program om Dr Alban, som gav mig en del ny information. Fick också höra en större hit jag missat helt. Ibland kan det räcka med att man vistats utomlands en längre period när det var aktuellt, så kan det ha gått en förbi, tydligen. Bakgrunden till låten var gripande.

Ännu mer intressant var dokumentären om George Michael. Tydligen har han själv gjort den, men jag misstänker att den slutgiltiga versionen satts ihop efter hans död. Jag har alltid gillat hans musik, och Wham associeras till positiva ungdomsårsminnen. Last Christmas är ju en julklassiker sen länge. En av mina favoritskivor hemma är en gammal dubbel-cd med en samling av George Michaels bästa låtar. När man ser allt ihopsatt i en dokumentär sådär, så insåg jag vad väldigt mångsidig han faktiskt var, och hur riktigt stor han var i världen. Han har ju samarbetat med hur många som helst av världsartisterna, och var själv också en. Även om jag visste mycket av det, så blev det så uppenbart, när det satts ihop till en cirka två timmar (tror jag det var) lång film. Han var ju framgångsrik i ett trettiotal år. Det var fint men också gripande när han berättade om sin första stora kärlek som sen allt för snabbt gick bort.

Förutom tema musik, fick jag se de sista avsnitten av en dansk mans pilgrimsvandring. Michael Bertelsen, som jobbar för tv, gjorde en vandring från Leon till Santiago de Compostela. Det filmatiserades till en massa korta avsnitt. Brorsan hade spelat in slutet av serien åt mig. Även om Bertelsen verkade lite excentrisk och speciell var serien intressant. Bland annat hade han slips på sig under hela resan och en bit vandrade han i pyjamas... För mig som alltid varit intresserad av dessa pilgrimsvandringar väckte det återigen drömmar om framtida vandringar. Nu när livet känns väldigt jobbigt och ovisst här hemma, är det skönt att ibland drömma sig bort ut i världen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar