måndag 11 december 2017

Livskamp, vinterhalka och oljor

Jag är i en väldigt kämpig period i livet just nu, på alla möjliga plan. Det gör helt enkelt jätteont att vara jag just nu. En del dagar - eller delar av dagar - funkar det bra, andra stunder är det olidligt. Känner mig nästan begravd i självömkan som jag har svårt att ta mig ur, bitter på världens orättvisor. Samtidigt får jag dåligt samvete, när jag tänker på de som har det värre, eller inser att en del saker ju är bra i mitt liv också. Min grundensamhet i livet är extra påtaglig just nu. Många dagar är jag väldigt trögstartad, har ångest att ringa samtal, som skulle behöva fixas. Det där våga-moodet infinner sig inte alltid. Desto trögare blir det då att få ordning på saker och ting. Det blir en ond cirkel, och det i sig ger också stress.

Som tur lyckas jag tvinga mig iväg på motionering och ut i friska luften hyfsat regelbundet. Idag var jag på ett skönt bastuyogapass. Idag fick jag verkligen testa cykelns vinterdäck på riktigt. Den i vanliga fall runt 20 minuter långa färden till träningsstället tog idag en halvtimme per håll. Trots dubbdäck var det halt och slirigt. Snömodd hade frusit till is på många ställen, så att det var tjocka hårda lager som hade några spår där jag försökte motta mina cykelhjul i... Jag tog det lugnt hela vägen, så det gick bra.

Jag har fortsatt mitt äventyr med att testa de nya oljorna, som jag nämnde i förra inlägget. Jag märker bland annat att samma mängd olja i doftspridaren ger olika stark effekt beroende på oljesort. Över huvudtaget sägs det vara bra att börja lite försiktigt med mindre mängder. Fyra droppar av andra sorter har räckt bra i apparaten, men apelsinen som jag använde tidigare idag blev det väldigt svagt doft av. Jag får fortsätta prova mig fram. Jag tycker det är jätteintressant att lära sig mer om alla sorter och deras effekter. Sen är ju det, som med mycket annat, till viss del individuellt hur vissa ämnen påverkar oss.

Just nu dricker jag ett stort glas vatten med en droppe eterisk citronolja i. Jättefräscht. Jag brukar ibland köpa citroner för att pressa i en kanna vatten. Det är dock så himla bökigt, och ibland glömmer jag bort att jag har citroner, så att de hinner bli dåliga i kylskåpet. Så det här med oljedroppar är nog mer min grej ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar