fredag 27 maj 2011

Fredagstrött med tankar om livet och så...

Som jag nämnt någon gång är jag förtjust i foton - fina bilder, vacker natur. Har egentligen lust att skriva, men som det blir ibland, spretar tankarna åt många håll. Tror inte att det kanske blir så sammanhängande. Tänkte då, att jag kanske ska sätta in lite foton på bloggen igen. Jag är så där typiskt fredagstrött. La ganska tidigt på kvällen ner mina ambitioner om diverse "borden", och hamnade på soffan. Donat med lite av varje, sittandes här. Lite slötittande på tv, mailat, läst i en bok som jag fick med mig från biblan idag - när jag bara skulle återlämna en film. Den handlar om svenska författare. Det är en sida om varje, och en bild på sidan bredvid. Rätt inspirerande läsning. Det berättas lite om deras bakgrunder och hur de hamnade i skrivandet. Jag har läst om vissa utvalda, som jag känner till lite grann.

Några av mina spretiga tankar rör sig kring vardagen, hur vanligt det idag är att vi lever så himla hektiskt, går på högvarv en stor del av dygnet. Arbetslivet kräver ett högt tempo. Hur man än anstränger sig, tycks tiden vissa dagar inte räcka till. Det för tankarna vidare till att jag under flera år varit i en vad jag kallar vad-vill-jag-med-livet-fas. Jag bryter mig loss från gamla mönster - både i yrkeslivet och privat, och dessutom i vissa fall geografiskt. Det är spännande, lärorikt och oerhört utmanande. Livet tar en ibland i riktningar man minst anar. Man växer och utvecklas som person, och fortsätter sin väg mot att hitta rätt, tror jag. Dock kan vägen dit vara lång. Så det gäller att njuta längs med den. Komma ihåg att ta vara på det som är bra.

Bland det som är bra just nu är att trots det tuffa livstempot hinner jag pausa emellanåt och läsa intressanta böcker, se bra filmer, umgås med trevliga vänner. Då varvar jag ner. Jag är också omgiven av vacker natur. Att dessutom våren är här nu, gör ju bara det att man är mer uppåt också. Livet är bra givande, även om det ibland kostar på lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar