onsdag 11 maj 2011

Läsning och livsstoryn

 Att läsa är ett av mina stora intressen och jag läser många olika slags böcker. Jag upptäckte här om dagen att det råkat bli många biografier bland det jag läser och läst på sistone. Jag konstaterade, att det är väldigt intressant att läsa om olika personers livsöden eller utdrag ur dem. Det är ju inte bara själva huvudpersonen man får veta mer om, utan inblick ges dessutom in i en - eller flera - tidsperioder, och man kan lära sig mer om en ort eller ett land. Jag kan läsa om personer, vars liv jag annars inte följt så mycket. Nyligen läste jag om Jenny Berggren från Ace of Base, som jag redan skrev om i ett tidigare inlägg. En annan självbiografi, Barack Obamas "Min far hade en dröm" läste jag också nyligen ut. Förutom Obamas uppväxt under barndomen och som ung vuxen, som i sig skildras ur flera aspekter (sökande av identitet, utanförskap, etc), fick man en inblick i livet och viss problematik i några delar av USA och lite av Kenya, där han besökte sin släkt.

Just nu läser jag dels Elizabeth Gilberts "Eat, Pray, Love" (som också har en lång undertitel) och dels Tonchi Percans bok om Maria Wetterstrand "Kronprinsessan". Båda handlar alltså om två olika kvinnors liv, den ena självbiografisk, den andra ett slags porträtt baserad på intervjuer av både Wetterstrand själv och folk som känner henne. Jag återkommer nog till båda dessa framöver.

Att jag ibland läser flera böcker parallellt har olika anledningar. En är att jag reser en del och har gärna med mig en bok då. Obamas bok är jättestor, och den var inte färdigläst när jag skulle iväg på en utlandsresa. Då fick Jenny Berggrens roman i pocketform följa med på resan, medan Obama fick vänta hemma på att läsas klart.

2 kommentarer:

  1. Att läsa är viktigt En dag som vi inte lär oss något nytt är en bortkastad dag

    SvaraRadera
  2. Jo, och överhuvudtaget tycker jag att man lär sig av det som händer omkring en. Hela livet är på nåt sätt en lång, återkommande, lektion - på gott och ont... Men att läsa är ett trevligt och avkopplande sätt att lära sig nytt, framför allt då man själv fått välja litteraturen.

    SvaraRadera