söndag 8 maj 2011

Helsingfors...

...är en ort jag tycker mycket om, och som jag har besökt massvis med gånger under åren. Överhuvudtaget gillar jag storstäder, som har närhet till vatten och grönområden, förutom annat av intresse, såsom vackra byggnader och intressant kultur. När man bor på en mindre ort, är det extra trevligt att komma till en större stad emellanåt. Jag brukar inte besöka Helsingfors i första hand för att "turista" eller åka på shopping, utan de flesta resor dit har varit för att hälsa på släkt och vänner. De senaste åren har det dessutom blivit flera tjänsteresor dit.

Speciellt mysigt är det på sommaren eller våren, när solen skiner och man kan sitta på utefik. Det är också härligt att se folk längs Esplanaden, som har vaknat till liv efter vintern. Överallt är det folk, slappande på gräsmattan eller sittande på bänkarna. En del flanerar.

Mitt första minne från Helsingfors går väldigt långt tillbaka i tiden. Jag var väl fyra år och var där med min mamma. Spårvagnar har vi ju inte på alla orter, och för en fyraåring var det nog ännu mer speciellt, med den bristande livserfarenhet man har i den åldern. När mamma och jag sitter i spårvagnen, och jag funderande iakttar min omgivning, frågar jag plötslig: "Måste alla spårvagnsförare ha skägg?" Ja, var får man allt ifrån? I alla fall tyckte damen som satt framför oss, att det lät skojigt, så hon vände sig roat om och gav mig lakrits.

5 kommentarer:

  1. Den nedre Bilden gillar jag starkt var i Helsingfors’ finns den?
    När och om jag kommer i väg på en rekreationsresa vill jag se den.
    PS lakrits är gott

    SvaraRadera
  2. Tack! Båda bilderna är från Sibeliusparken, som ligger lite norr om centrum. Vet inte om det räknas till stadsdelen Tölö...

    http://www.visithelsinki.fi/P%C3%A5_svenska/Turist/Se/Parkerna.iw3?showmodul=162&Matko_pid=383

    (testar och lägger en länk till Visithelsinki, hoppas det funkar)

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken inspirerande läsning! Jag älskar också Helsingfors och ska nog dit i sommar och leka turist. :)

    SvaraRadera
  4. Tack! Det blir ännu en kortresa dit i veckan, en endagskurs via jobbet.

    SvaraRadera
  5. Ja man borde turista mer när man väl är på plats, var i H-fors fredag-lördag, men såg mest tågstationen och konferenslokalen.

    SvaraRadera