onsdag 11 januari 2012

Blötvinter och yoga

Idag visade sig den nordiska vintern från sina sämsta sidor. Kraftigt regn på morgonen. Det var så pass mild temperatur att det blev slaskblask på marken, av det som varit snö. Borta var den vackra vintervyn jag skrev om igår. Det gick hyfsat bra att cykla i det i alla fall. Värre blir det nu, om det våta fryser på...

Vilken tur att jag hade bestämt mig för att gå på yogan, och även fullföljde idén sen, direkt efter jobbet. Packade med all utrustning i morse och fick med det på cykeln. Yogamadrassen inlindad i plastpåsar, fäst på pakethållaren, ovanpå väskan. Borde kanske skaffa mig ett fodral till den.

Det var ett bra pass, som kändes väldigt skönt och avkopplande efteråt. En sån härlig känsla, så jag funderade riktigt varför man så ofta har sånt motstånd mot att ta sig iväg på träning av olika slag. Det var ju inte alls så tungt att ta sig dit, och inte heller deltagandet i passet. Annars kan yoga ibland kännas motsträvigt och tröstlöst - vissa positioner framför allt - för en som mig, som inte är en naturbegåvning i vighet.

Nåt som kanske gjorde det lite lättare idag, var att jag hade ganska bra fart på jobbet, och kände mig inte alls trött. Jag hade inte heller nån tid emellan för att hinna slappa till, utan yogan började strax efter jag gått från jobbet. Ska ändå försöka komma ihåg den här lätthetskänslan från idag till nästa gång, om jag då skulle tveka om yoga eller inte...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar