lördag 14 januari 2012

Finsk roadmovie, m.m.

Skönt med helg igen. Vintern är tillbaka också, så nu är det vitt ute. Kryddad med lite stormvindar igår, som ännu kom och gick idag. Jag tog en promenad till stan i eftermiddags för en fikaträff. Vi slank också in på konstmuséet, innan jag gick hem igen. Utöver fotokonst och annat har de även en utställning om kaffe på gång.

Jag var på bio igår och såg My Week with Marilyn, som var bra. I förrgår såg jag dvd:n Napapiirin sankarit, en finsk komisk roadmovie-variant som utspelar sig i vinterlappland. Titeln har översatts till Lapplands Odyssé på svenska, fast ordagrant skulle det bli Polcirkelns hjältar. I början var jag väldigt tveksam, att vart ska det här leda... Filmen charmade mig dock, helt sevärd och underhållande. Humorn är kanske rätt finsk, kan jag tro, men en utländsk kompis hade gillat den också. Lite galen, men mysig ändå. När jag googlade på den, såg jag en beskrivning av den ungefär så här: Äventyrskomedi om digiboxar, kärlek och den finske mannens inre hjältemod... :) Regissören heter Dome Karukoski, och jag har tidigare sett en annan bra film av honom, Tyttö sinä olet tähti heter den.

Denna vinter har jag märkt att det kommit sockor med såna plastpluppar på sulorna, så att man inte halkar... Fick några såna till jul, och har ett par på fötterna nu. Det blir lite sockiplastkänsla, när jag trippar omkring på mina golv i dem. Känns tryggt, när de fäster bra på underlaget... ;) Sköna och varma är de också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar