lördag 7 januari 2012

Shantaram

Nu har jag läst ut de över 900 sidorna i romanen Shantaram av Gregory David Roberts. Den sägs vara inspirerad av författarens egna erfarenheter. Jag har hört att de ordnar Shantaram turistturer i Mumbai till ställen som beskrivs i romanen. Jag försökte googla lite på det nu, men har inte hunnit läsa så mycket än. Det finns en webbsida www.shantaram.com som verkar vara författarens. Ska titta på mer på den vid tillfälle.

Hur som helst var boken väldigt bra och välskriven. Det känns som om jag vistats i Indien en längre tid nu genom att ha läst den. Den är skriven på ett medryckande sätt, detaljrikt om både personer, känslor och omgivningarna. Det finns både humor och allvar. Djupa vänskaper beskrivs med mycket värme. Huvudpersonens känslor och utveckling rannsakas under berättelsens gång. Vissa våldsscener och fysiska skador på personer beskrivs dock lite väl ingående ibland.

En djup kärleksförklaring till staden Bombay/Mumbai är genomgående från romanens början till slut. Samhället beskrivs på många plan - slummen, korruptionen, svart handel, maffia, mm., och stadslivet och omgivningen även fysiskt. Jag är inspirerad att bekanta mig mer med Mumbai och Indien generellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar