fredag 6 januari 2012

Gamla Raumo, jul och bastu

Middagen fixad och även uppäten vid det här laget. Jag gjorde soppa, och hade glömt bort att kålrötter behöver koka så länge. Linserna var rejält överkokta och därmed lite trasiga, när kålrotsbitarna väl var tillräckligt mjuka... Soppan smakade dock helt ok.

Med mp3-lurarna i öronen lyssnandes på Queen-låtar inför söndagens körövning lagade jag soppan. Det blev en stor andel just kålrötter i soppan, för jag hade köpt ett pack med två bitar i samma plast innan jul, som jag hade trott att jag skulle hinna laga då. Tänkte det var lika bra att använda allt nu, när jag inte vet när matlagning, där kålrot passar in, blir av nästa gång...

Lite tillbakablick till julen, nu när jag lagt in fler foton i datorn. Jag var då i Raumo - Rauma som vi kallar orten på finska - där gamla stan finns med i Unescos världsarvslista. Varje dag under min vistelse där promenerade vi igenom de gamla stadsdelarna. Det är rätt många kvarter och det finns en hel del affärer bland annat och ett torg med rådhus. Vid torget där utlyses julefriden varje år på julafton. Det var vi och tittade på. Vilken kontrast mot året innan, då vi stod där i ca 20 graders vinterkyla och frös enormt, jämfört med denna juls plus tre grader och bar mark. Herrarna som tar av sig mössorna till nationalsången hade det nog betydligt behagligare nu än året innan...

Något som är speciellt och trevligt i Finland är att många har bastu i sina lägenheter, i badrummet. För mig som bott i Sverige nästan hela mitt liv, är det rätt intressant. Trots att jag har vuxit upp med somrar i Finland och bastu i stugan och så, var det nog först som vuxen som jag för första gången var i en lägenhet med bastu. En sådan bror min bror i nu, och där fick jag julbasta. Så mysigt och avkopplande. Fick smaka en ny ölsort, tjärsmak tror jag det var. Gott. Bastun tar för övrigt en stor andel i anspråk av brorsans enrumslägenhet :)

Måste bara sätta in ett gammalt foto på kyrkan i Gamla Raumo från julen 2010, så man ser skillnaden mot den här julen som var nu. Sen ska jag koncentrera mig på en film som precis börjat på tv. En lugn hemmakväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar