torsdag 26 januari 2012

Ensamresenärs funderingar

Även på närmare håll finns vackra stränder... 
I Finland pågår presidentvalskampanjen för fullt, det andra skedet med de två kandidaterna som är kvar. Själv har jag lagt ner en hel del tid till reseförberedelser. Kan ibland önska att jag istället hade bokat ett färdigordnat charterpaket, där allt är fixat. Reseledaren möter upp en på flygplatsen och charterbussen transporterar en direkt till hotellentrén...

Förstås är förberedelser och planerandet av en resa en del av charmen, och jag har bra rutin på sådant. Emellanåt känns det dock lite tungt och ledsamt att behöva ta alla beslut själv, när resan från början var tänkt med sällskap. Dessutom blir logipriserna de dubbla.

Svenska västkusten
Rädslor blandas med oro, när jag tänker på vissa situationer. Ligger bungalowen jag bokat tillräckligt nära grannar, så att det känns tryggt att sova där...? Är det tryggt att åka nattåg? Etc, etc. När man dessutom är trött och sliten tenderar orostankar att växa sig större än nödvändigt. Ju mer jag läser och tar reda på om resmålet, desto mindre främmande känns det.

Av erfarenhet vet jag också att när jag väl är på plats brukar det mesta lösa sig. Man får inte misströsta direkt om det första logistället inte uppfyller förväntningarna, när man till slut anlänt dit jättetrött efter långa flygturer och tidskillnad därtill. Allt känns bättre när man fått sova ut och ta igen sig lite.

Jag har många fina reseminnen även från de gånger jag åkt ensam. Senast jag var i Thailand fick jag byta bungalow ett antal gånger, då det var myrinvasion i de första jag fick... Första kvällen, när jag precis låst dörren för att förbereda mig för natten, ser jag att det är ett stort led av myror som lyckats ta sig in i min bungalow. De var överallt, till och med i sängen. Och receptionen hade redan stängt... Ändå är inte det det första jag minns, när jag tänker tillbaka på den tre veckor långa semesterresan :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar