onsdag 18 januari 2012

Tv och avslappning efter yoga-pass

Några rader från en yogautövare, som nu landat på soffan, efter att ha tagit omvägen via duschen hit. Har precis druckit upp en stor muggfull yogi-te. Passande va ;) Till det hade jag en god macka med bland annat ost och avocado på. En riktigt bamsestor avocado hade jag fått med mig hem häromdagen från affären. Som tur var den precis rätt mogen, vilket man inte alltid har tur med, när man skär upp en avocado.

Har halvkoncentrerat tittat på Berg flyttar in. Hon är så härligt spontan och duktig med sina "värdar" och "värdinnor", och lyckas också ta fram lite djup i samtalen förutom humorn. Häromkvällen såg jag Mika Kaurismäkis dokumentärfilm Mama Africa om den sydafrikanska sångerskan Miriam Makeba. Det är inspirerande med sådana eldsjälar. När någon kommenterade om hennes sånger som politiska, sa hon ungefär att det är verkligheten, inte politik, hon sjunger om. För sin kritik mot apartheid-systemet var hon bannlyst från sitt hemland under en stor del av sitt liv. När hon ett trettiotal år senare får återvända återstår bara ett syskon från barndomsfamiljen kvar i livet. Det var intressant att se vilken betydelsefull person hon var och vad många hon lämnat ett stort intryck hos.

Ska nog snart ta och lägga mig. Jag har de senaste veckorna lagt ner rätt mycket tid på reseplaneringar. Idag bestämde jag mig för att inte göra några "måsten". Det är dessutom en väldigt hektisk period på jobbet, men härligt att jag nu har en del rutin i många av sysslorna. Säkerheten gör att det är lättare att koppla bort jobbtankar på fritiden och att jag med en lite coolare attityd kan ta mig an även de mer utmanande bitarna som ingår i tjänsten. Dock känner jag mig förstås inte såå cool alla stunder, men jag försöker fokusera på framstegen. Och de har faktiskt hunnit bli många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar