söndag 5 maj 2013

Nöjd efter välbehövd ledighet

Nöjd och tillfreds efter flera lediga dagar på raken ska jag väl runda av med lite skrivande ännu. Idag hade jag något mer ork än de andra dagarna. Jag har kopplat bort jobb och vardag väldigt bra och välbehövligt. Idag påbörjade jag någon slags iordningfixande här omkring mig i lägenheten. Fortsättning följer, hoppas jag....

Även om dessa lediga dagar inte har så mycket (som jag hade på sätt och vis önskat...) handlat om hemmafixande, så har jag gjort mycket annat trevligt och delvis unnat mig att inte göra något. Hembestyr är förstås ingen favoritsyssla egentligen, men behovet just nu hade varit rätt stort. Men som sagt, allt har sin tid. Jag insåg också i dessa dagar hur riktigt osunt trött jag verkligen har varit. Det märker man kanske bättre när man är ledig och stannar upp.

Jag försöker ofta hitta balansen mellan att ta mig tid för mig själv eller att vara social med vänner. Igår när jag höll på att tvätta fönster konstaterade jag att vilken lyx att ha vänner att kontakta. När jag var ny på orten här för några år sedan kunde jag vara jättedeppig för att inte ha någon att träffa, om de enda få vännerna jag då kände här var bortresta eller uppbokade på annat. Igår valde jag dock tid för mig själv. Ensamhet kan vara härligt när det är självvalt.

Anledningen till att jag tvättade fönster igår - bara sovrumsfönstret - var att jag skulle hänga upp mina nya gardiner som jag beställt och nu fått.  Det är så typiskt ibland när man bara ska fixa en liten grej, så kan det gynna i att man måste städa lite till... Så som den oplanerade fönstertvätten igår, som bara skulle vara gardinupphängning...

Under min promenad i fredags slank jag in på biblan och fick med mig nya låneböcker. Koncentrerade mig på de finska hyllorna denna gång. Samma eftermiddag och kväll läste jag ut Anna-Leena Härkönens Loppuunkäsitelty. Jag grät mig igenom de första kapitlen. Boken handlar om tiden då författarens lillasyster tog sitt liv. Väldigt berörande, ärligt beskriven om allt det kaotiska - framför allt mentalt - under den perioden. Trots det tunga temat väldigt läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar