tisdag 14 maj 2013

Ny galleria, film och teater

Det var jätteskönt med en ledig dag igår. Förutom att få deklarationen klar, tog jag det rätt lugnt. Var ute på en promenad i det vackra vädret och tog vårliga foton, mest blommor blev det.

På kvällen igår var jag och en kompis iväg till öns nya stora shoppinggalleria, Maxinge, där jag snabbhandlade i ett par butiker och inhandlade matvaror på Sparhallen. Hoppas för övrigt, att det kommer att gå bra för alla företag som satsat där. Ön känns genast mycket större, när vi nu har till och med H&M, och i dagarna öppnar Clas Ohlson också.

Jag har så många filmer till låns från biblan, varav jag fått förlänga flera i omgångar, när jag inte hunnit titta på dem. Igår såg jag en, Nawals hemlighet, som var väldigt bra och spännande, dock lite väl otäck bitvis. Utspelar sig i Mellanöstern. Helt sevärd. Lagom lugn kväll blev det, som avslutning på ledigheten.

Även idag såg jag en film efter jobbet. Vilken underbar story, den prisbelönta dokumentärfilmen Searching for Sugar Man, av Malik Bendjelloul. Som en otrolig verklighetssaga på nåt sätt. Rodriguez, som inte lyckas slå igenom i USA, blir utan sin kännedom jättekändis i Sydafrika. Själv lever han ett liv som grovarbetare under enklare ekonomiska förhållanden i Detroit. Det finns myter om att han varit död. När han och döttrarna kommer till Sydafrika efter alla år, 1998, mottas han som en stor stjärna där, och konserterna blir succéer. En av döttrarna beskriver honom på scen, ungefär att det är som om han hade hittat hem till sitt riktiga jag, att det är så han egentligen är. Filmen var riktigt bra, tycker jag.

Jag backar lite till förra veckans kulturella händelser. I torsdags var jag och en kompis på Johan Fagerudds föreställning i monologform, som baserades på texter av C.S. Lewis, Anteckningar under dagar av sorg, som handlar om tiden kring hans hustrus död. Framförandet var känslosamt genomfört. Det råkade sig så att jag och min kompis tagit fel på kyrka för föreställningen, och insåg det riktigt i sista stund utanför den andra kyrkan på fel sida av staden. I full fart cyklade vi med andan i halsen, och kom till rätt kyrka precis när pjäsen just satt igång... Det var värt besväret, det var en bra och tänkvärd monolog. Fagerudd var för övrigt rätt snygg att beskåda också, nämner jag bara som en parentes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar