onsdag 29 maj 2013

På jobbresa i Tammerfors

Himlens färger speglar sig i vattnet
Underbart, hemma igen efter ännu en resa. Trots att jag är väldigt trött efter flera sena kvällar och ankomst hem mitt i natten, kunde jag inte somna. Skriver några rader istället och förde nyss över foton från kameran till datorn. Jag har varit på jobbresa till den fina historiska industristaden Tammerfors. Arbetsdagen idag flöt i alla fall på bra. Jag hade så mycket att göra, så jag hann inte ge efter för tröttheten... En trevlig lunch med sällskap var ett bra och välkommet avbrott också.

I söndags kväll, efter en båttur i mulna skärgården och byte till buss i regniga Åbo, var himlen så himla vackert gulaktig av kvällssolen när bussen närmade sig Tammerfors. När jag väl anlände på orten hade färgerna skiftat över till rödrosa nyanser. Fantastiskt. När jag klivit av bussen för att börja gå mot hotellet såg jag poliser som styrde trafiken vid närmaste korsning. I samma veva började Bon Jovis Always höras. Busschauffören hade ju faktiskt nämnt att bandet spelar i stan den kvällen, vilket jag hade glömt bort. Stadion där de spelade visade sig ligga precis nära busstationen. Jag gick ditåt för att lyssna och titta lite. Det var dock sista låten förstod jag sen.

Även om vi hade rätt fullspäckat program, hann jag promenera lite i stadens centrala delar, framför allt efter måndagens kvällsprogram. Det var ljust sent, började skymma först efter 23-tiden när jag närmade mig hotellet. Det här var nog min fjärde tjänsteresa till Tammerfors under de senaste tre åren. Har nog oftast haft tur med vädret där också, även under en kallare årstid. Nu var det somrigt även temperaturmässigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar