måndag 13 oktober 2014

Äntligen verkstad, efter lugn fixa-helg

Äntligen kan jag bocka av en viktig fixa-grej från listan. Min lilla bil har idag fått sin årsservice, och till ett helt bra pris också. Ett extra plus var att verkstaden jag blev rekommenderad endast ligger ett stenkast från mitt hem. På så vis hann jag få en hel del gjort under de drygt två timmarna det hela tog, när jag snabbt kunde ta mig hem och tillbaka till fots. När jag ändå sen var igång med bilen passade jag på att köra mina utemöbler till förrådet. Mitt förråd ligger nästan en halv kilometer från lägenheten, så tyngre och otympligare saker måste transporteras dit med bil.

Jag hade en tidig väckning i morse på grund av verkstadsbokningen. Det är en stor kontrast mot helgen, då jag sov superlånga nätter och kom upp väldigt sent om dagarna. Det var dock välbehövligt. Efter två fullbokade helger på raken var det skönt att ha en oplanerad egen hemmahelg. Eller helt oplanderad var den egentligen inte, för jag hade tänkt ha lördagen som en fixa-hemma-dag kombinerat med lugn filmkväll och söndagen till pluggande. Och jag fick en hel del gjort också.

Oj, vad jag har nästan blivit ett barn- och ungdomsboksfan på köpet. Jag har de senaste månaderna läst väldigt många bra finska framför allt ungdoms- men även barnromaner, som ingår i mina studier. Vissa av dem finns i bokserier med flera delar. Dock har vi endast den första romanen som kurslitteratur, men i flera av fallen känns det nu som att jag säkert kommer låna fler delar och läsa - när jag väl får tid. Just nu består nästan all min läsning i huvudsak av obligatorisk litteratur. Har nämnt uttrycket förut, men än en gång: nöjesplugg är vad jag kallar det :) - den skönlitterära delen vill säga, det ingår ju förstås även en hel del teoriläsning i kurserna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar