måndag 6 oktober 2014

Sångglädje och regelbundna flyttstäd med mera...

Igår deltog jag i min nya körs första gospelmässa. Det var så inspirerande. Även den lite krävande koreografin, som vi hade till en av sångerna, gick jättebra. Tror jag i alla fall. Jag som inte är någon fena på koordination fixade det helt ok, med lite sneglande på grannen emellanåt. Min kompis som var och lyssnade intygade att det både lät och såg bra ut ;)

Att vara med i en kör har ofta en viktig social funktion också förutom det härliga med själva sjungandet. I båda mina tidigare boendeorter var jag med i en gospelkör i bra många år. Det har haft stor betydelse i mitt liv, och jag minns ännu båda körerna  och gemenskaperna med värme och glädje.

Flytten hit har varit en enormt stor och krävande grej, på många sätt. Bara på det mentala planet är det en stor utmaning att bryta upp och ta med sig sitt stora bohag, dra iväg och lämna hela sin sociala krets. Lite läskigt till och med faktiskt. Men nu är jag väl på god väg - eller på väg i alla fall - att bygga upp något nytt här.

Även mycket annat, så som jag skrivit här en del under hösten, har varit krävande. Jag vill aldrig mer flytta, har jag konstaterat ett antal gånger på sistone... Hoppas hur som helst att det dröjer bra länge till nästa gång ;)

Under allt slit med både flyttstäd i gamla lägenheten och inflyttsstäd här, när hyresgästen innan mig inte brytt sig om det, fick mig att tänka att egentligen borde man "flyttstäda åt sig själv" lite mer regelbundet. Jag menar allt det där extra som man inte ens tänker på att städa - ovanför gardinstänger och andra ställen som missas under de vanliga städningarna till vardags - borde man ta mer regelbundet, för sin egen skull. Det kan vara ganska rejälä dammhögar som samlas, så man är värd att bo fräschare. Oftast är man lyckligt ovetande om det när det glöms bort - ställen man inte tänker på - men jag fick en bra påminnelse under flytten nu... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar