lördag 13 oktober 2012

Fotofestival och resetrötthet

Just när jag kommit så långt som till att börja skriva, inser jag hur jag trött jag är. Så får se hur mycket det blir nu. Jag höll nämligen på med att sätta in bilder från både kameran och mobilen, innan jag kom så långt som att logga in här. Inte för att det är sent, men jag har rest med tåg hela natten och båt en stor del av dagen idag. Jag hade två intensiva utbildningsdagar i Rovaniemi, inklusive kvällsprogram. Allt det har nu satt sina spår i orken. Ser nu att förra inlägget lyckades bra, från mobilen. Ska nog sätta in bild också så här efteråt, när jag nu sitter vid datorn, eftersom det inte gick från mobilen.

Utsikt genom Alandicas glasväggar
Denna vecka har jag fått en hel del fotoinspiration. I tisdags var jag på vernissage på Ålands museum, där fotoklubben Obscura hade ställt ut medlemmars foton. Det var en väldigt trevlig tillställning och många fina foton. Igår och idag har det varit fotofestival på kulturhuset här i stan. Jag missade förstås det mesta på grund av min resa. Jag cyklade dock in till stan under kvällen för att hinna se lite av det.

Det fanns många vackra fotografier utställda i lobbyn på Alandica. Jag var också och lyssnade på den sista presentationen, Mats Alfredssons "minikurs i gatufotografering". Det var väldigt intressant och skojigt. Han berättade vad gatufotografi innebär och betyder. Han gav tips om vad man kunde tänka på, om man vill ta den typen av foton. Några aspekter som han tipsade om att hålla utkik efter var bland annat upprepningar, humor och ljus och färg. Vi fick se många av hans bilder, som exempel. Det blev en hel del skratt åt bilderna med humoraspekt och åt Alfredssons återberättande av vissa situationer.

Vad jag frös när jag cyklade hem från stan vid halv-åtta-tiden ikväll. En mössa hade behövts. Såg sen hemma, att temperaturen faktiskt hade hunnit sjunka ner till sex grader från cirka tio tidigare under kvällen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar