söndag 7 oktober 2012

Livshantering, höstfärger och The Artist

Vilken underbar, solig och varm helg vi haft. Extra lyxigt känns det efter en lång regnig och grå period. Egentligen har temperaturen varit låg på morgonen, 8 - 10 grader, men solen har värmt upp den under dagen. Jag har gått rätt långa promenader både igår och idag. Har passat på att fotografera de vackra färgerna. Jag slutar aldrig att förundras över naturens förmåga att skapa dessa färgskiftningar. Just nu är det ännu den fasen då träden och buskarna har både gröna löv och löv som skiftar i gult, rostrött och vinrött, bl.a.

Det har verkligen varit sådant väder att man bara måste vistas utomhus. Jag har dock sett till att få en del nytta gjort hemma också, eftersom denna helg är en av de få där min kalender är mer eller mindre tom. Städade hemmet igår och tvättade tvätt idag. Insåg att de gånger man får tid till att fixa hemma, är det alltid redan dags för den "vanliga" städningen. Jag hinner liksom aldrig till "grovgörat". Det finns en del projekt i lägenheten som skulle behöva tas tag i, men som också kräver tid. Balkongmöblerna hamnade nu i förrådet. Vad fort den säsongen tog slut, även om man kanske ännu denna helg hade kunnat sitta ute en stund...

Vissa människor får kämpa en hel del med förhållningssätt till både sig själva och livet i sig. Jag är en av dem. Det är skrämmande hur lätt jag ibland kan hamna i negativt tänkande och få skamkänslor över mig själv eller mitt handlande. I de situationerna gäller det att verkligen aktivt styra sina tankar åt rätt håll och bort från det destruktiva. Det kräver ständig övning. Att påminna sig om att fokusera rätt. Ha kontroll, men att samtidigt kunna släppa kontrollen över det jag ändå inte kan påverka eller ändra på. Egentligen så himla förnuftigt att resonera kring, men ändå ibland så svårt att få det att funka i praktiken.

Förutom det egna kämpandet och resonerandet med mig själv har jag också många givande samtal med vänner. Som tur har vi ofta igenkänning i våra bekymmer, vissa av oss, och kan stötta varandra. Musik ger mig också mycket glädje. Jag har övat lite sång denna helg. Det som känns lite jobbigt är att grannarna troligen hör en del av det, för det är rätt lyhört. Jag är inte riktigt bekväm med det. Men vad gör man? Var skulle jag annars öva än hemma?

Jag såg en härlig film igår, The Artist. En svartvit stumfilm kan ju låta lite torrt och gammaldags, men den fungerade definitivt. Jag tyckte den var helcharmig, skojig och romantisk. Den ena huvudpersonen, argentinska Bérénice Bejo, har verkligen utstrålning och personlighet - förutom att hon är vacker. Henne tror jag vi kommer se mer av. Den manliga huvudpersonen, Jean Dujardin, var också jätteduktig och uttrycksfull - och riktig snygg :) Jag tror han är fransman. Vi googlade lite på filmen och de inblandade personerna efteråt, och såg på extramaterialet till dvd:n. Veteranerna John Goodman och Malcolm McDowell var med också. Det kändes dessutom lite allmänbildande att få insyn i stumfilmer och hur ljudfilmerna sen tog över - förutom själva nöjet att se filmen i sig.

Så i det stora hela har det varit en rätt mångsidig helg - både på ett inre och på ett yttre plan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar