söndag 28 oktober 2012

Helgsummering; vintersol, bio, Babel, mm

Vilken underbart solig helg det har varit! Jag har varit ute och gått i solen både idag och igår. Igår hann det dock växla mellan olika vädervarianter under min promenad - snöblandat regn och regn varvade med solen. Trottoarerna var slaskiga, så mina läderkängor var fortfarande blöta igår kväll...

Promenadvy igår, Östra hamnen
Igår kväll promenerade vi till stan också, för då hade det frusit på, och därmed lite väl läskigt att cykla. Vi var och såg den senaste Bondfilmen Skyfall på bio. Det blev helt fullsatt i salongen och folk hade fått vända också, hörde jag idag. Vi var ute i tid och fick bra platser. Filmen var helt sevärd. Det är inte min genre av film, och jag har inte sett många Bondfilmer innan, kanske någon för en massa år sen... Tyckte att det nog vore bra som filmintresserad att se en sådan också. Det var maffigt med Adeles Skyfall-låt på hög biovolym snyggt och konstnärligt illustrerad med snuttar från filmhandlingen invävda i de vackra bildintrycken vid introt. Vad jag hade glömt bort var att jag lever mig in så dant i handlingen och skräms av plötsliga läskiga händelser, så att jag då kan råka skrika till... Det hände förstås, och jag och min kompis hade svårt att hålla oss för skratt sen.

Idag har jag varit på gospelmässa och sjungit, vilket var väldigt trevligt. Vi har en duktig kördirigent, som är lätt att följa och som ger bra instruktioner. Körgemenskapen är fin också. Fikade tillsammans efteråt på kyrkkaffet, flera av oss. Det var ett par minusgrader i morse, när jag promenerade till kyrkan.

Inser att jag borde byta till vinterdäck på bilen snart. Hoppas vädret är ok för det nästa helg. En vinter för några år sen hann bilen vara rejält övertäckt med snö, när jag väl hann ta mig tid till däckbyte. Då fick jag först skotta fram bilen...

Vy  genom sovrumsfönstret i morse
Tittar på Babel parallellt med att jag skriver. Min gamla favoritförfattare John Irving har intervjuats. Han är tydligen aktuell med en ny roman nu. Måste kolla upp... Så många böcker på vill-läsa-listan... Nu kom Bodil Malmsten dit också. Henne har jag inte läst mycket av, men jag tycker hon verkar intressant som person. Hon har kommit ut med en skrivtipsbok av något slag nu. Ska nog koncentrera mig bättre på programmet nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar