fredag 26 oktober 2012

Magont, vinter och skrivarinspiration

Vy genom mitt fönster vid 18-tiden idag
Härligt att det är helg och ledighet! En väldigt tung vecka har det varit på många sätt. Inte nog med det. Idag har jag jätteont i magen. Haft lite smygande under veckan, mer igår och riktigt smärtsamt nu. Fy. Får väl gå till apoteket imorgon om det inte lättar. En fredagkväll vill man ju egentligen skämma bort sig med lite gott att äta och dricka, men försöker ta det försiktigt. Åt dock lite vitchokladöverdragna cashewnötter tidigare ikväll. Det är nog ungefär ett år sen jag senast hade stressont i magen. Får ta hand om mig bättre.

Nu är vintern här, för stunden i alla fall. Igår kväll kom första snön, som ännu ligger halvtunn på marken. Vi har haft 2-3 grader de senaste två dagarna. Det är en speciell kombination ute nu med både lite snö och ännu delvis de vackra höstfärgerna kvar. Till det tittade solen fram några gånger idag - underbart :) Såg att vissa träd vid torget och däromkring hade de gula löven kvar på undre halvan av grenarna, medan det var glest på de övre. Hur vackert jag än tycker det är, lider jag dock lite av att frysa också... Men det ska jag inte fördjupa mig i nu.

Jag fick nog även i år - liksom förra året - en riktig skrivarkick efter helgens skrivarkurs, konstaterar jag nu. Bloggen har fyllts på flitigt under den gångna veckan. Jag försöker nu ta fasta på en viktig sak som togs upp under kursen, nämligen bearbetning av texter. Istället för att bara skriva nya texter bör man gå igenom vad man skrivit under åren och bearbeta sitt material. Idag tog jag fram mina kladd och försök till utkast till en text om förra vinterns utlandsresa. Trots att det har gått väldigt trögt med den, har jag inte helt velat ge upp tanken om att få ihop en vettig skildring. Nu har den legat orörd jättelänge, i månader, tills jag nyss tog upp den. Jag läste igenom det hela och strök under sådant jag tror mig kunna använda. Imorgon vill jag jobba vidare med texten och redigera vid datorn utifrån dagens små tankar.

Snart börjar Skavlan, som jag missat de senaste fredagarna, då jag inte varit hemma. Skönt med en helg på hemmaplan. Har väldigt lite planerat, vilket känns bra och sunt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar