måndag 12 augusti 2013

Halloumitema

Jag hade en sån god, fast enkel, lunch med mig till jobbet idag. Hemmagjorda halloumi-zucchini-biffar med pasta och stekt lök. Jag som sällan lagar mat sådär på riktigt...  Jättespännande såg veggiebiffarna inte ut, men smakade väldigt gott. De var också betydligt fastare till konsistensen nu, än vad de verkade bli när jag höll på att steka dem i lördags, då de bara gick sönder och gled iväg åt alla håll i stekpannan...

En kompis hade tipsat om att man med en riven zucchini, riven halloumi och ett ägg kunde få ihop material för såna biffar. När jag lagt i ett ägg och blandat med den rivna zucchinin och halloumin, misstänkte jag att det nog kunde vara lite väl smuligt ännu, så jag la i ett till ägg. Då blev det så där rinnigt istället... Men som sagt, efter ett par dagar i kylen, kändes de stabilare :)

Det blev lite halloumitema i mitt hem de senaste dagarna, för jag hade en liten ostbit kvar i kylskåpet efter i lördags. Eftersom den kanske inte håller så länge, stekte jag den igår och hade den skuren i småbitar i min mat. Det var också jättegott. Tur att jag inte är så kräsen. Jag kan tycka att många enkelt fixade rätter smakar helt bra.

På sistone har jag känt att jag inte har några vettiga matidéer. Det tenderar att bli repriser av samma, de gånger jag väl gör något. Så halloumin gav lite vällängtad variation :) Jag är nog inte riktigt någon köksmänniska trots att jag brukar tjata om mina ambitioner att börja laga mer mat och baka matbröd osv... Men man kan ju förändras... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar