söndag 11 augusti 2013

Slösemester, bok och minimalt fixande

Terassvy igår kväll
Njuter av de sista timmarna av denna omgång av semester. Ska försöka att inte hamna i jobbtankar ännu... ;) En veckas ledighet är ju inte jättelång, men det har varit välbehövligt. Jag har på ett sunt sätt varit bortkopplad från jobbvardagen, trots att jag varit hemma och inte gjort något jättemärkvärdigt. Det är skönt att unna sig hemmasemester ibland också, speciellt när mitt liv innebär så mycket resande ändå.

Jag har bland annat läst ut en roman under veckan, en lättsam relationsdrameskildring av Lucy Dillon. Originaltiteln är Walking Back to Happiness, men jag sprang på en finsk översättning av den i vårt bibliotek, Uuden onnen jäljillä heter den. Den var småmysig och väldigt passande för en slapp semestervecka. Har kunnat sitta på balkongen och läsa en hel del, för det har varit en hyfsat varm vecka, mätt i de senaste somrarnas mått. Jag har för övrigt sett en pocketversion av den här boken på flygplatser under några av mina senaste flygresor och funderat att den nog kunde vara läsvärd. Eftersom jag i regel har en eller flera böcker med mig på mina resor, är det sällan aktuellt med bokköp på flygplatser för mig.

Gick in för att inte ha alltför många krav på mig själv för denna vecka, när det gäller hemmafixande etc. Har fortfarande rätt lugn attityd i det avseendet. Det som behöver göras får helt enkelt vänta. Tack vare bland annat besök av vänner jag nyligen haft, har jag flyttat undan vissa högar, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg. Det återstår ok ordning efter det ännu.

Igår spontanstädade jag ändå badrummet och fixade något som nog ofta glöms bort... Jag tvättade diskstället - för i mitt hem finns ingen diskmaskin - och diskbänken där under, och likaså en sån gummifiskplatta, där också blöt disk kan läggas när diskstället är fullt. Ofta har jag tänkt att dessa borde tvättas, men jag kommer alltid på det, när det är fullt av disk på dem, och sen blir det bara inte av när disken väl är borta... Men så igår :) Tror jag gick och pratade i telefon i handsfreen under en del av tiden. Då går det ännu mer smärtfritt. Kan nog inte påstå att någon riktig flitkvot därmed skulle vara uppfylld, men nöjd att det blev gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar