tisdag 20 augusti 2013

Läsning och film i förkylningstider

Insåg i helgen att det har blivit ganska mycket lättsam feelgood-mysläsning för mig, de romaner jag läst på sistone under sommaren. Kanske behöver jag lite verklighetsflykt emellanåt, att sjunka in i en annan värld... ;) I söndags satt jag på balkongen i solvärmen och läste en stor del av dagen. Jag har varit småhängig och förkyld, så just då orkade jag inte så mycket annat. En irriterande hosta återstår fortfarande.

Läste ut Emma Hambergs Rosengädda nästa! som inte helt lyckades rycka med mig i början, men som sen visade sig vara riktigt bra. Teman som utanförskap, att inte passa in, att inte våga - eller fatta - vara sig själv och vägen till att hitta sitt "egentliga" jag vävs in i handlingen, där vänskap, värme och kärlek också ryms.

Igår såg jag en rätt tragisk men ändå fin film A Better Life, av Chris Weitz som också regisserat About a Boy. Den skildrade några mexikanska invandrares liv i USA, med en far och sons relation i fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar