torsdag 1 augusti 2013

Livsfunderingar och förändringar

Mitt liv är ofta något av en mental berg- och dalbana. Tidvis väldigt tunga stunder, svåra att hitta sig ur. Just nu - ikväll i alla fall ;) - har jag en positiv fas. Jag är på väldigt gott humör och det känns som livet är fullt av möjligheter. Sen har jag ju också förändringar på gång inom en snar framtid - till det bättre, hoppas jag.

Även bakåt i tiden har jag varit med om stora livsförändringar - ibland självvalda, men även vissa utifrån styrda. Till exempel var min flytt för några år sedan, ensam till en liten ort på en ö, ett enormt kliv till något nytt och lite okänt. Att jag i samma veva bytte arbetsbransch helt och hållet ökade på utmaningen. Det tog ett tag att finna sig tillrätta. Idag känner jag mig hemma här, även om jag inte vet om jag stannar här hela livet. Jag har en härlig vänkrets. Mina långväga vänner kommer ibland på besök och jag besöker dem. Via telefonsamtal, mail, skype, etc, håller man lätt kontakten idag.

Att hitta sig själv på ett eget personligt plan har också varit en av mina utmaningar - och är det fortfarande. Min vad jag kallar "vad-vill-jag-med-livet-fas" har på något sätt utvidgat sig till att bli en långvarig period av mitt liv. Kanske är det så för vissa av oss, att sökandet efter att hitta rätt i livet ständigt kommer att fortgå. Jag ser dock vissa tendenser till att ändå vara på gång att finna mig tillrätta på flera nivåer alltmer, som tur är.

Den senaste stora förändring jag nu har på gång är min studieledighet från jobbet, som börjar i september. Jag har förhoppningar om att må bra av att få pausa från en hektisk arbetstillvaro och att få ägna mig åt något jag brinner för - språk och skrivande - under en termins tid. Samtidigt får jag nog ta en dag i taget och inte trissa upp förväntningarna för mycket. Heltidsstudier kräver sitt också. Likaså ska andra angelägenheter i livet också fixas och hanteras.

Hur jag överhuvudtaget kom in på detta inläggs tema idag, var att jag började spåna på vad som är bra just nu i min jobbtillvaro, för att med positivt sinne komma tillbaka i januari, när det är dags igen. Som syns tog det ett tag att komma fram till det, när andra funderingar också ville uttryckas. Därmed kommer jag nog inte så långt med jobbtillvarofördelarna idag. Förmodligen kommer olika saker att ploppa upp vartefter också. Den fördelen som idag slog mig, var det fina med att ingå i ett kollegium, en gemenskap att komma till varje dag. Där blir det en stor skillnad för mig, som troligtvis kommer att studera mycket på egen hand i höst. En annan - stor - fördel nu är också att lönen kommer in regelbundet månadsvis. Det kommer jag nog åtminstone på sikt att sakna... ;)

Fortsättning lär nog följa vartefter, för det kan kanske vara sunt att dokumentera fördelar med nuläget, eftersom man lätt ser negativt på sin situation när man är lite uttröttad... Vi får se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar