torsdag 19 september 2013

I Stockholms skogar och språktema

Hade en jättetrevlig dag i Stockholm igår. Efter ett par regniga dagar och så en blöt cykeltur till hamnen igår morse fick jag ändå ännu en solig dag i den vackra staden. Jag promenerade hur mycket som helst. Fortfarande upptäcker jag nya ställen i Stockholm, trots att jag vistats där så mycket under alla år. Med hjälp av min Nokiakarta i mobilen navigerade jag mig fram från Gärdet till universitetet längs "bakvägarna" istället för den vanliga rutten via Roslagstull, som jag ofta tar från stan. Det var en mysig sträcka delvis genom ett stort härligt område med skogsvägar, som ligger intill - eller kanske hör till - nationalstadsparken på Norra Djurgården. Jag njöt så av att få vistas utomhus.

Det är lyxigt att nu delvis få styra min tid på dagarna. Nu när förkylningen är något lindrigare, om än inte över helt, lyckas jag också mentalt må bättre och vara optimistisk om min tillvaro.

Förutom trevliga träffar med vänner och kurskamrater fanns språk som ett tema under stora delar av min dag igår. På båten läste jag i en spansk veckotidning och passade på att slå upp lite nya och även gamla bortglömda ord i min lilla ordlista, som jag hade packat med. Lunch åt jag med en väninna från Latinamerika, som jag inte hade träffat på jättelänge. Den konversationen gick på spanska. På samma ställe råkade Lena Endre vara samtidigt och min kompis bad mig ivrigt ta ett foto på de två, vilket hon snällt först frågade den sympatiska skådespelerskan, som inte hade något emot det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar